Remiss RK om rehabkoordinatorer

SFLF delar inte Läkarförbundets uppfattning om rehabkoordinatorer utan har skrivit ett eget svar till Regeringskansliet.

Remissvar Regeringskanslitet

SFLF motsätter sig förslaget om lagstiftning om koordineringsinsatser i den föreslagna formen.

Vi instämmer dock i att sjukskrivningsprocessen har problem och att sjuktalen är höga i Sverige, men vi anser att det finns andra förslag som bör framhållas, utvecklas och utvärderas. Regeringen bör inte detaljstyra hur vården arbetar och vilka yrkesgrupper man anställer. Det saknas dessutom evidens för att RK ger en högre återgång i arbete.

Lyckad arbetsåtergång förutsätter en av arbetsgivaren tidigt framtagen arbetsinriktad rehabiliteringsplan. Det finns en risk för ökad medikalisering och fördröjd arbetsåtergång vid process styrd av RK i landstingets regi där sjukdom samt tillhörande symtom riskerar hamna i fokus, snarare än förutsättningar för optimalt anpassad arbetsåtergång och plan härför under arbetsgivares ansvar.

Negativa konsekvenser för varje arbetsgivare att behöva samverka med ett mycket stort antal RK. I storstäderna kan det bli en koordinator per sjukskriven då de anställda är listade på helt olika VC.

FHV som arbetar samlat gentemot varje arbetsgivare är mycket effektivare för både arbetsgivare, den sjukskrivne och inte minst för att minska sjuktal genom möjlighet att tidigt identifiera riskmiljöer om många sjukfall uppstår hos viss arbetsgivare och mycket god möjlighet att arbeta även på organisationsnivå och förebyggande till skillnad från övrig vård som arbetar på individnivå och åtgärdande när skada redan skett.

En ytterligare koordineringsfunktion kommer att ge motsatt effekt dvs öka sjukskrivningarna och fördröja återgång i arbete. För sjukskrivna som är anställda och har en arbetsgivare lyfts fokus bort från arbetslivet till sjukvården vilket inte främjar arbetsåtergång, tvärtom.

FK föreslås ju få ett ännu tydligare uppdrag vad gäller koordineringsfunktionen vilket är positivtFör att kunna koordinera och driva processer för sjukskrivna krävs kompetens såväl inom det försäkringsmedicinska området som inom det arbetsrättsliga området. SFLF anser att det är bättre att fortbilda FK- handläggarna i både medicin, själva försäkringen samt arbetsrätt så de kan sköta försäkringen som den är tänkt.

SFLF föreslår vidare ett utökat stöd och ansvar till FHV att driva process för återgång i arbete för sjukskrivna med anställning. Utöka stödet i Förstärkt rehabilitering för återgång i arbete. Idag finns en begränsning när det gäller omfattning i det ekonomiska stödet dvs 200 000 kr/ arbetsgivare. Rekommendation att denna begränsning tas bort. Många arbetsgivare har kommit igång med att stötta anställda att återgå i arbete och anlitar nu mer frekvent detta stöd. Att då lyfta bort fokus från arbetet och arbetsplatsen visar helt fel signaler till arbetsgivare. Det är inte bristen på rehabkoordinering i vården som ger höga sjuktal. Fokusera i stället på insatser inom sjukvården som har som målsättning att bota patienter från sjukdom.

Nya tidens psykiska ohälsa löses inte med dåtidens åtgärder kopplat till vården. Det krävs ett helt annat förhållningssätt och problemlösningsmodell genom sortering, dialog och pedagogik för att främja arbetsåtergång!! Fokus idag är att lyfta fram sjukskrivnas arbetsförmåga och matcha det med förutsättningarna i arbetet. Den aktör som har störst förutsättningar och kompetens till det är Företagshälsovård förutsatt ett evidensbaserat och kvalitetssäkrat arbetssätt.