Fredag 19/4 så stänger medlemsrådgivningen kl. 11:00 pga sjukdom. Tack för er förståelse.

Rädda liv – ge stöd till Läkare Utan Gränsers arbete i Ukraina

Ukraina står inför en stor humanitär katastrof och behöver nu Sveriges hjälp. Sveriges läkarförbund har skänkt 100 000 kronor till Läkare Utan Gränser för deras viktiga arbete med att rädda liv i Ukraina. Nu uppmanar vi våra delföreningar och medlemmar att ge ett stöd till Läkare Utan Gränser.
Rädda liv – ge stöd till Läkare Utan Gränsers arbete i Ukraina

Krig innebär alltid ett hot mot människors liv och hälsa. Vi följer noga utvecklingen av den ryska invasionen av Ukraina och vi får tyvärr räkna med att antalet döda, skadade och sjuka kommer att öka.

• Läkarförbundet fördömer kraftfullt Rysslands invasion av Ukraina. Vi oroas av rapporter om attacker på sjukhus och vårdinrättningar. Läkare och sjuksköterskor måste få vårda patienter utan risk för attack. Medicinsk neutralitet måste råda i Ukraina, säger Sofia Rydgren Stale ordförande Läkarförbundet.

• Vi vill uppmana alla våra delföreningar och medlemmar att ge pengar till Läkare Utan Gränser. Läget är akut och våra bidrag kommer att göra skillnad, säger Sofia Rydgren Stale ordförande Läkarförbundet.

Läkare Utan Gränser har startat upp akuta insatser i Ukraina och i flera grannländer för att bedöma och svara på de humanitära behoven vid landets gränser. Din hjälp är viktig! Bidra till Läkare Utan Gränsers arbete i Ukraina genom att skänka en gåva på deras webbplats. Du kan också swisha till 900 60 32.

Utöver att bidra med ett ekonomiskt stöd har Läkarförbundet och Svenska Läkaresällskapet skrivit brev till regeringen med uppmaning om att skyndsamt samordna transport med sjukvårdsmaterial till Ukraina. För att de ukrainska läkarna ska kunna vårda de många skadade behöver hela världen kraftsamla och förse landet med den medicinska utrustning och de läkemedel som behövs.

Bli medlem i Sveriges läkarförbund
För alla läkare under hela karriären
  1. Trygghet på jobbet
  2. Unika försäkringar