Sveriges läkarförbund fortsätter att växa

Läkarförbundet, som är ett professions- och fackförbundet för alla läkare under hela karriären, fortsätter att växa och organiserar nu över 57 000 medlemmar.
Sveriges läkarförbund fortsätter att växa

– Det är ett styrkebesked att förbundet fortsätter att växa även efter pandemin. Jag ser det som ett kvitto på att läkarna tycker att förbundet gör rätt saker och står för trygghet i arbetslivet, något som många av våra medlemmar värdesätter, säger Sofia Rydgren Stale, ordförande i Läkarförbundet.

Under 2022 ökade Läkarförbundets medlemsantal med totalt 1,1 procent och ökningen syns inom samtliga medlemskategorier. Totalt organiserar förbundet nu 57 032 medlemmar.

Läkarförbundet fortsatte under förra året sitt påverkansarbete för att förbättra läkarnas arbetsmiljö och arbetsvillkor. Vi har jobbat hårt med att synas på arbetsplatserna och finnas nära medlemmarna men vi har också varit aktiva på den politiska arenan, både lokalt och nationellt. Det är ett arbete som har gett resultat och under 2022 flyttade förbundet fram positionerna i flera frågor. Vi gav rådgivning och fackligt stöd till medlemmarna, vi jobbade vidare med att bearbeta regionerna att ta ansvar för kompetensförsörjningen, vi ställde krav på 1100 patienter per läkare inom primärvården och genom ett antal rapporter fick vi mediernas och politikernas uppmärksamhet för vårdplatsbristen, tystnadskulturen inom vården och läkarnas stressiga och ibland även hotfulla arbetsmiljö.

– Läkarförbundet syns, hörs och påverkar och det kommer vi fortsätta att göra. Det tror jag är en nyckel till fortsatt medlemstillväxt. Är vi många så är vi starka, och då får vi ännu bättre förutsättningar att stå upp för medlemmarnas villkor, en god arbetsmiljö och för utvecklingen av svensk hälso- och sjukvård, säger Sofia Rydgren Stale.