Specialpedagogisk kompetens i fråga om neuropsykiatriska svårigheter
Sveriges läkarförbund har fått möjlighet att lämna synpunkter på ovanstående remiss. Läkarförbundet tackar för erbjudandet och vill lämna följande synpunkter. I promemorian lämnas förslag till ändringar i examensbeskrivningarna för speciallärarexamen och specialpedagogexamen- De förändringar som föreslås syftar till säkra att framtida speciallärare och specialpedagoger får en fördjupad kunskap och kompetens dels i fråga om neuropsykiatriska svårigheter, dels i fråga om skolans och förskolans behov av att anpassa lärmiljön efter behovet av särskilt stöd hos barn och elever.
Då drygt fem procent av barnen i skolan har en neuropsykiatrisk problematik är detta välkomna förändringar. Det är skolläkaren som ofta kommer i kontakt med barn som har neuropsykiatriska svårigheter på ett tidigt stadium i skolan. Barn som utreds och diagnostiseras behöver stöd och anpassningar i sin lärmiljö under hela sin skoltid.
Pedagogiska insatser är grundläggande i behandlingen av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är det viktigt att lärare och särskilt speciallärare/specialpedagoger får ökade kunskaper inom detta område. Det är helt enkelt mindre meningsfullt att låta utföra en neuropsykiatrisk utredning om det inte finns pedagoger som, efter utredningen, kan ta vid och fortsätta arbetet med eleven. Förbundet vill poängtera att det är ett kunskapsområde som genomgår utveckling och att det är av vikt att säkerställa att den kunskap som förmedlas i utbildningarna är aktuell och vetenskapligt grundad. Vi anser även att begreppet specialpedagogisk kunskap vore bättre att använda än specialpedagogisk kompetens. Sammantaget tillstyrker läkarförbundet de föreslagna ändringarna
Med vänlig hälsning
Sveriges läkarförbund
Heidi Stensmyren, ordförande
Marit Grönberg Eskel, utredare