​Chefläkaren Susanne Bergenbrant Glas, engagerad i #Metoo, får Sveriges läkarförbunds hedersomnämnande vid Fullmäktige 2018
​Susanne Bergenbrant Glas får Sveriges läkarförbunds hedersomnämnande vid fullmäktige 2018. Heidi Stensmyren, ordförande Läkarförbundet delar ut priset. Foto: Fredrik Moberg

Susanne Bergenbrant Glas får Sveriges läkarförbunds hedersomnämnande vid fullmäktige 2018 med motiveringen:

”För sina förtjänstfulla insatser som chefläkare på Norrtälje Sjukhus där tillgänglighet och patientnöjdheten är hög och sjukhuset i år tagit silvermedalj i kategorin ”årets mindre sjukhus”. Visat prov på kreativitet och kommunikationsförmåga utåt genom sakliga och praktiska råd i lokaltidningen med rubriker såsom ”Så klarar du supervärmen – chefläkaren ger sina bästa tips”. Som ordförande för Kvinnliga Läkares Förening starkt engagerad i arbetet mot sexuella trakasserier och arbetet vidare med #metoo / #utantystnadsplikt –en av de viktigaste och just nu högst aktuella arbetsmiljöfrågorna. Susanne är sammanfattningsvis en god förebild och ledare som framgångsrikt använder sin medicinska expertis och förmåga att leda på flera olika arenor för att förbättra hälsa och sjukvård.”

– Vi är mycket glada för att chefläkaren Susanne Bergenbrant Glas som ordförande för Kvinnliga Läkares Förening starkt engagerat sig i arbetet mot sexuella trakasserier och arbetet vidare med #metoo / #utantystnadsplikt – en av de viktigaste och just nu högst aktuella arbetsmiljöfrågorna. Hon är väl värd hedersomnämnandet 2018, säger Heidi Stensmyren, ordförande Sveriges läkarförbund.

Läs mer om Läkarförbundets hederspriser

Jag har en fråga om mitt medlemskap

Vill du ändra uppgifter i medlemsregistret, ex. byta aktuella kontaktuppgifter, anmäla examen eller byta förening i ditt medlemskap.

Om ditt medlemskap