Vår medlemsservice, medlemsrådgivning och reception kommer att hålla stängt under påskhelgen från torsdag den 28 mars klockan 12.00 till tisdag den 2 april klockan 9.00.

Christer Andersson utsedd till Årets allmänläkarvän

Svenska Distriktsläkarföreningen instiftade för några år sedan ett hederspris kallat Årets allmänläkarvän. Mottagare ska vara en person som genom sitt agerande och renommé stärker bilden av svensk primärvård och allmänmedicin. Priset delas i år ut till Christer Andersson, verksamhetschef på Bergsjöns vårdcentral i Göteborg.
Svenska Distriktsläkarföreningen.

Svenska Distriktsläkarföreningen instiftade för några år sedan ett hederspris kallat Årets allmänläkarvän. Mottagare ska vara en person som genom sitt agerande och renommé stärker bilden av svensk primärvård och allmänmedicin. Priset delas i år ut till Christer Andersson,verksamhetschef på Bergsjöns vårdcentral i Göteborg.

Motiveringen lyder:
”En engagerad entreprenör som tror på långsiktighet och kontinuitet som startat primärvård i det kanske mest utsatta området i Göteborg. Han har exempelvis hanterat ett stort flyktingmottagande med oortodoxa metoder som tolkar på öppna mottagningen. Christer vill stå för en primärvård med långsiktighet och kontinuitet. Vårdcentralen har successivt vunnit befolkningens förtroende och ett nybygge vann dessutom ett arkitektpris. En vårdcentral med personal att vara stolt över. Christer Andersson visar att det går att göra det omöjliga och är en sann allmänläkarvän.”

– Christer Andersson är en sann allmänläkarvän. Han har visat hur man bygger upp en fungerande primärvård i ett område med stora behov. Christer Andersson har visat värdet av samverkan och en primärvårdsutveckling utifrån befolkningens behov, säger Ove Andersson, ordförande i Svenska Distriktsläkarföreningen

Priset delas ut vid Svenska Distriktsläkarföreningens fullmäktigemöte fredagen den 7 april kl. 10.00 i Spårvägshallarna, Birger Jarlsgatan 57A, i Stockholm.

Christer Andersson.

Mer information

Kontakta föreningen via facebook: facebook.com/distriktslakarforeningen eller Ove Andersson, ordförande i Svenska Distriktsläkar­föreningen, 070-567 91 89, ove.andersson@slf.se

Bli medlem i Sveriges läkarförbund