info Information om covid-19: Vi bevakar händelseutvecklingen och uppdaterar kontinuerligt vad som gäller för dig som läkare.

Läkarförbundet i delegation för ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården
Johan Styrud, ledamot Läkarförbundets styrelse och ordförande i Stockholms läkarförening

Idag har regeringen meddelat att de tillsätter en delegation för att öka tillgängligheten i hälso- och sjukvården. Fokus är att komma tillrätta med de långa vårdköerna som länge varit ett av sjukvårdens stora problem. I delegationen representeras Läkarförbundet av Johan Styrud som är ordförande för Stockholms lokalförening och överläkare vid Danderyds sjukhus.

– Vi har länge efterlyst en nationell politik som är förankrad i professionen och inte innebär detaljstyrning av sjukvårdens operativa verksamheter. Så att vården kan prioritera och planera utifrån patienternas behov. En politik som är långsiktig och utgår ifrån en väl fungerande primärvård med en fast vårdkontakt, säger Johan Styrud.

Vårdköerna och väntetiderna vara långa i Sverige redan före coronakrisen. Det är numera sjukvårdens normalläge.

– När vi går in i normalläge efter vårens coronakris har vi extremt långa köer, inte minst här i Stockholm. Samtidigt har vi kört den viktigaste resursen, personalen, på högvarv och övertiden för många är maxad. Då måste vi se till att de resurser vi har i vården i hela Sverige används så effektivt och rättvist som möjligt. I rådande situation blir det uppenbart att det kräver en nationell dimensionering av vårdplatser och en nationell väntelista, avslutar Johan Styrud.

Vårdköer och långa väntetider är bland annat resultatet av att antalet vårdplatser succesivt har minskat i Sverige, snabbare än vad sjukvården kunnat möte upp med effektiviseringar. Läkarförbundet menar att det har en avgörande betydelse för den konstanta vårdkön, och för de stora regionala skillnaderna vad gäller väntetider för olika behandlingar.