info Information om covid-19: Vi bevakar händelseutvecklingen och uppdaterar kontinuerligt vad som gäller för dig som läkare.

Läkarförbundet om att krislägesavtalet aktiveras
Sofia Rydgren Stale, ordförande Sveriges Läkarförbund

Sveriges kommuner och regioner/Sobona har ikväll beslutat att aktivera krislägesavtalet i Region Gävleborg, Region Stockholm och Västra Götalandsregionen efter begäran från regionerna. Krislägesavtalet är ett avtal mellan de fackliga organisationerna och SKR/Sobonaför att reglera villkoren i en allvarlig kris när det ordinarie kollektivavtalets möjligheter inte är tillräckliga.

– Läkare är en yrkeskår som alltid tar stort ansvar och ställer upp i krissituationer. Avtalet ger bättre ersättning men också otroligt krävande arbetsvillkor under en period. Vår förhoppning är att det inte blir långvarigt, säger Sofia Rydgren Stale ordförande för Sveriges läkarförbund.

– Jag är stolt över mina kollegor som står i första ledet och vårdar de svårast sjuka. Det har varit en tuff period länge nu. Krislägesavtalet är en exceptionell åtgärd och det är viktigt att arbetsgivaren gör vad de kan för att säkerställa vila och återhämtning, säger Sofia Rydgren Stale.

Effekterna av coronapandemin märks av på en hårt pressad personal, men även på vårdköerna som ökar. Ett växande berg av inställda och uppskjutna operationer som orsakar ett enormt lidande bland patienter som inte fått den behandling de behöver.

Arbetstid
Ordinarie arbetstid enligt krislägesavtalet kan uppgå till i genomsnitt 48 timmar per vecka under en beräkningsperiod som är högst 4 veckor. Arbete kan komma att utföras under dygnets alla timmar och veckans alla dagar, även helgdagar. Arbetsgivaren kan behöva göra förändringar i arbetstidsförläggningen med mycket kort varsel.

Återhämtning, dygnsvila
Det bör eftersträvas att den sammanhängande dygnsvilan inte understiger ett genomsnitt av nio timmar samt att den sammanhängande veckovilan inte understiger 24 timmar.

Ersättningar/Lön
Anställd behåller sin månadslön (grundlön). För tid utöver ordinarie veckoarbetstidsmått upp till 48 timmar utgår timlön (beräknad som 1/165 av månadslön).Därutöver tillkommer krisersättning på 120 procent av lön per timme för arbetad tid.Vid uttag av särskild nödfallsövertid (arbetad tid utöver 48 timmar per vecka) höjs krisersättningen från 120 procent till 150 procent för de timmar som är nödfallsövertid.

Läkarförbundet har samlat information samt frågor och svar om krislägesavtalet här: https://slf.se/information-om-covid-19/krislagesavtal/