Läkarförbundet släpper rapport om läkares arbetstider

I medier diskuteras med jämna mellanrum läkares arbetstider. Ibland framförs åsikten att läkare arbetar för lite, ibland alldeles för mycket. Men hur förhåller det sig i själva verket? På uppdrag av Läkarförbundet har det oberoende konsultföretaget PwC kartlagt läkarnas arbetstider i rapporten Läkares arbetstid.

Anledningen är att ta reda på hur mycket läkare arbetar och hur mycket läkartid verksamheterna i vården får ut av nuvarande system. Är jour och beredskapssystemet anpassat efter vårdens olika förutsättningar runt om i landet, på stora och små kliniker?

För Läkarförbundet är det viktigt att med gedigna faktauppgifter utröna hur läkarnas arbetstid fungerar i praktiken för bästa kontinuitet, säkerhet och tillgänglighet i vården. Ett arbetstidsavtal måste ge så mycket vård som möjligt med de begränsade resurser som står till buds.

Svensk hälso- och sjukvård måste ha en arbetsmodell som ger många arbetade timmar med en bra arbetsmiljö och tillgång till rätt medicinsk kompetens under dygnets alla timmar. Det är vad denna rapport handlar om.

Heidi Stensmyren, Läkarförbundets ordförande, redogör för resultatet och finns tillgänglig för intervju.

Journalister välkomnas att delta vid pressträffen!

Tid: den 18 januari klockan 09:00-09:30
Plats: Sveriges läkarförbund, Villagatan 5, Stockholm, rum B, 3 trappor
Anmälan: Obligatorisk anmälan till presschef Michael Feldt: michael.feldt@slf.se

Ta del av pressträffen direkt via: https://www.facebook.com/lakarforbundet/