Fredag 19/4 så stänger medlemsrådgivningen kl. 11:00 pga sjukdom. Tack för er förståelse.

Nationell reform för en god, nära och trygg vård

Välkommen på Läkarförbundets Almedalsseminarium om primärvården. Hur kan vi förbättra arbetsmiljön, öka tillgängligheten och stärka kontinuiteten inom primärvården? För att säkra en utbyggd primärvård till hela befolkningen krävs en nationell reform. Men hur bör en sådan se ut? Och vad bör den innehålla? Tid: Tisdag 3 juli, kl 11.00–11.50 Plats: Slottsterassen 6 Arrangör: Sveriges läkarförbund
Nationell reform för en god, nära och trygg vård
Den 3 juli håller Läkarförbundet Almedalsseminarium om primärvården.

Välkommen på Läkarförbundets Almedalsseminarium om primärvården.

Kontinuitet är nyckeln till en väl fungerande primärvård. En god, nära och trygg vård kräver kontinuitet, men idag slussas ofta patienter mellan olika vårdnivåer och specialiteter utan att någon tar ett samlat ansvar för vården. Arbetsmiljön är så ansträngd att tre av tio läkare överväger att sluta och det finns stora brister i tillgängligheten.

En väl utbyggd primärvård skulle kunna hantera den absoluta majoriteten av patienterna, men för att kunna utvecklas till en verklig grundstapel inom svensk hälso- och sjukvård och bli den primära instans som befolkningen söker sig till för vård krävs inte ord utan politisk handling.

Hur kan vi förbättra arbetsmiljön, öka tillgängligheten och stärka kontinuiteten? För att säkra en utbyggd primärvård till hela befolkningen krävs en nationell reform. Men hur bör en sådan se ut? Och vad bör den innehålla?

Tid: Tisdag 3 juli, kl 11.00–11.50
Plats: Slottsterrassen 6