Personer med psykisk ohälsa måste få rätt hjälp i tid
I avsnitt 3 möter vi Evelina som efter många år av problem med ADHD äntligen hamnat rätt.

Psykisk ohälsa är ett växande samhällsproblem. Vardagen kan bli ohållbar för den som drabbas, samtidigt som vården inte har kapacitet att fånga upp dem som behöver hjälp.

Vi möter Evelina som efter många år av problem med ADHD äntligen hamnat rätt och Ethel som tar hand om sin son Jonas som har diagnosen schizofreni. Vi får också möta Olle Hollertz, överläkare i psykiatri, som efter många år inom psykiatrin ger sin syn på hur viktigt det är med en fast läkare, kontinuitet och tillgänglighet i vården. Psykisk ohälsa behöver uppmärksammas tidigt och individen måste få rätt insatser.

I serien ”Hur mår vården?” reser vi runt i Sverige och tar tempen på den svenska vården. Vi möter patienter och tar del av deras berättelser. Genom dem kommer vi också i kontakt med läkare, vårdpersonal och anhöriga. Vi besöker vårdcentraler, sjukhus och annan verksamhet där vi får en inblick i patientens resa. Genom deras historier får du som tittare också förståelse för vad som har lett till en positiv förändring.

Se filmen här:

Jag har en fråga om mitt medlemskap

Vill du ändra uppgifter i medlemsregistret, ex. byta aktuella kontaktuppgifter, anmäla examen eller byta förening i ditt medlemskap.

Om ditt medlemskap