Suicidprevention i praktiken – hur gör man?
Ullakarin Nyberg, psykiater och suicidforskare. Foto: Johan Knobe

På torsdagen den 5 juli kommer Läkarförbundets ordförande Heidi Stensmyren föra samtal med psykiater och suicidforskare Ullakarin Nyberg om hennes senaste bok ”Suicidprevention i praktiken”.

Boken går igenom de psykiatriska tillstånd som utgör riskfaktorer för självmord och ger konkreta råd om bemötande och behandling. Ullakarin visar även via många fallexempel hur suicidalitet kan yttra sig och vilka åtgärder som kan förhindra självmord.

I Sverige insjuknar ungefär en tredjedel av befolkningen någon gång i en depression – en sjukdom med många ansikten. De kan likna utmattning, beroendetillstånd, kroppslig sjukdom, personlighetsförändringar, smärttillstånd och mycket annat. Depression kan också uppstå som en komplikation till annan svår sjukdom, till exempel cancer. Därför är det många drabbade som inte förstår att de är sjuka. Sjukdomen orsakar stort lidande och konsekvensen kan i värsta fall bli att den deprimerade börjar se självmord som en utväg. Varje år tar cirka 1 500 personer sitt liv i Sverige.

Tid: Torsdag 5 juli, kl 9.50–10.40
Plats: Slottsterrassen 6
Arrangör: Sveriges läkarförbund och Natur & Kultur

Medverkande:
Ullakarin Nyberg, psykiater, suicidforskare och författare
Heidi Stensmyren, ordförande, Sveriges läkarförbund

Jag har en fråga om mitt medlemskap

Vill du ändra uppgifter i medlemsregistret, ex. byta aktuella kontaktuppgifter, anmäla examen eller byta förening i ditt medlemskap.

Om ditt medlemskap