info Information om covid-19: Vi bevakar händelseutvecklingen och uppdaterar kontinuerligt vad som gäller för dig som läkare.

SISTA CHANSEN, LÖNEENKÄTEN STÄNGER 31/1

Svara på löneenkäten!

Var med och gör skillnad. Ju fler som svarar desto bättre lönestatistik för alla medlemmar. Om du fått din lön reviderad efter lönerevisionen 2020 – uppdatera med din nya lön!
SISTA CHANSEN, LÖNEENKÄTEN STÄNGER 31/1
Svara på löneenkäten!
Var god vänta? Vad händer med primärvårdsreformen?
Heidi Stensmyren, ordförande Sveriges läkarförbund

Svensk hälso- och sjukvård brister i kontinuitet och tillgänglighet. Problem som grundar sig i en underdimensionerad primärvård. Parterna bakom januariavtalet är överens om att genomföra en nationell primärvårdsreform, men var i processen befinner vi oss och hur kommer den att se ut?

Välkommen till vårt seminarium i Almedalen: Var god vänta? – Vad händer med primärvårdsreformen?

• Dag: 2 juli
  • Tid: kl 11.00 – 11.50
  • Plats: Slottsterrassen 6 i Visby

Den svenska primärvården har länge varit underdimensionerad. Långa köer, svårigheter att attrahera fast personal och brister i kontakten mellan patienter och vårdgivare är akuta problem som måste lösas. I januariöverenskommelsen möter regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna primärvårdens utmaningar och utlovar att rätten till fast läkare ska stärkas, att det ska bli mer attraktivt för läkare att arbeta i primärvården och att tillgängligheten och valfriheten ska öka. Men var i processen befinner sig genomförandet av Januariöverenskommelsen just nu och vad kommer reformen att innehålla? Listning på fast namngiven läkare och listningstak är bärande delar för att uppnå en förbättrad tillgänglighet och kontinuitet i primärvården – men hur länge till ska patienter och befolkningen behöva vänta?

Medverkande:

• Lena Hallengren, socialminister, Socialdemokraterna