Vår medlemsservice, medlemsrådgivning och reception kommer att hålla stängt under påskhelgen från torsdag den 28 mars klockan 12.00 till tisdag den 2 april klockan 9.00.

Vårbudgeten: ​Vi saknar tempo i väljarnas viktigaste fråga

– Vi saknar tempo i frågan om nationell primärvårdsreform med listning på fast läkare och bristen på vårdplatser. Hälso- och sjukvården var väljarnas klart viktigaste fråga när de gick till valurnorna i september 2018, säger Heidi Stensmyren, ordförande Sveriges läkarförbund.
Heidi Stensmyren, ordförande Sveriges läkarförbund

Den 12 december biföll riksdagen M och Kd:s gemensamma reservation i Finansutskottet som budget för 2019. Den innebar bland annat att en nationell primärvårdsreform med listning på fast läkare går igenom och att det finns ekonomiska resurser för reformen. Allt detta finns också med i januariöverenskommelsen mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.

– Vi väntar på att regeringen och samarbetspartierna ska genomföra dessa förslag. En nationell primärvårdsreform med listning på fast läkare är livsviktig att få till. Det skulle korta köerna och förbättra tillgänglighet och kontinuitet i vården. Det är förmodligen också det bästa vi kan göra för en mer jämlik vård i hela landet, säger Heidi Stensmyren.

– Om detta nämns ingenting i vårbudgeten även om alla är medvetna om att det ingår i januariöverenskommelsen. Vi fortsätter att bevaka och punktmarkera regeringen i de här avgörande frågorna för hela befolkningen.

Bli medlem i Sveriges läkarförbund
För alla läkare under hela karriären
  1. Trygghet på jobbet
  2. Unika försäkringar