Hoppa till innehåll

Som utökad service för våra medlemmar har vi förlängt telefontiderna till Medlemsservice mellan 9-13 december, vi håller öppet kl. 9.00 – 15.00. Du kan själv enkelt hitta svar på frågor om medlemskapet i Läkarförbundets frågor och svar. Om du inte hittar det du söker går det jättebra att mejla in ditt ärende till oss för snabbare svar.

Remiss – Förslag till nationell plan för hälso- och sjukvårdens kompetensförsörjning

Stockholm, 15 november 2024
Till: Socialstyrelsen
Gem 2024/0149

Remissunderlag

Sveriges läkarförbund har fått rubricerat förslag på remiss och vill framföra följande synpunkter.

Sammanfattande kommentarer

Sveriges läkarförbund anser det positivt att Socialstyrelsen genom Nationella vårdkompetensrådet tagit på sig ledartröjan i kompetensförsörjningsfrågorna. Dessvärre, vilket även konstateras i förslaget, saknar rådet beslutsmandat. Arbetet med föreslagna insatser bygger helt och hållet på att regioner och kommuner eller ansvariga myndigheter själva beslutar att gå vidare med de insatser som ankommer på dem.

Flera av insatserna ligger dock i linje med Läkarförbundets politik och vi kan konstatera att flertalet har diskuterats och presenterats i olika sammanhang tidigare. Det är dags att gå från ord till handling och tillse att regionerna, genom en tydligare statlig styrning, blir arbetsgivare som kan attrahera, behålla och utveckla medarbetarna.

Läkarförbundet saknar ett förslag om att staten ska ges det övergripande ansvaret för dimensioneringen och samordningen av samtliga delar i läkares utbildning (grundutbildning, allmäntjänstgöring (AT), bastjänstgöring (BT) samt specialiseringstjänstgöring (ST)). Regionerna har bevisligen misslyckats med sitt i Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) lagstadgade uppdrag att tillhandahålla tillräckligt många utbildningstjänster (AT-, BT- och ST-tjänster) för att säkra kompetensförsörjningen av specialistläkare i klinisk tjänst.

Därtill saknas ett förslag om att bättre tillvarata utlandsutbildade läkares kompetens. Idag är omkring fyra av tio nylegitimerade läkare utbildade i ett annat land än Sverige, varav tre av tio är utbildade i ett annat land inom Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Därför är det av stor vikt att dessa individer på ett ordnat och smidigt sätt kan börja arbeta i den svenska hälso- och sjukvården.

Slutligen, saknas insatser för att säkra kompetensförsörjningen av specialistläkare inom specialiteter som inte har regionerna som huvudman för specialiseringstjänstgöringen, till exempel arbetsmedicin och skolhälsovård. Inom bland annat företags- och skolhälsovården är medelåldern bland specialistläkarna hög och tillväxten av ST-läkare har varit obefintlig de senaste åren.

Övergripande kommentarer

Del 1 och 2

Rådet konstaterar att det är svårt att göra prognoser över tillgång och efterfrågan på de olika kompetenser som behöver finnas i en välfungerande hälso- och sjukvård. Än mer komplicerat blir det för läkare, eftersom det idag inte finns en aktör som har tillgång till eller till uppgift att ta fram heltäckande statistik över antalet utbildningsläkare (AT, BT och ST) eller specialistläkare per specialitet och region. Läkarförbundet vill därför understryka vikten av att staten tar ett övergripande ansvar för dimensioneringen och samordningen av samtliga delar i läkares utbildning. Därutöver saknas tillförlitlig statistik över ST-läkares och specialistläkares åldersfördelning och sysselsättningsgrad, vilka är helt nödvändiga parametrar i ett prognosarbete.

Specialitetsföreningarna Svensk förening för otorhinolaryngologi, huvud- och halskirurgi och Svensk reumatologisk förening arbetar strukturerat med kompetensförsörjningsfrågorna och har genom respektive arbete en god kunskap om till exempel antal ST-läkare och specialistläkare inom sina specialiteter. Samt i vissa fall även kännedom om åldersfördelning och sysselsättningsgrad bland ST-läkarna och specialistläkarna. De bistår gärna rådet och Socialstyrelsen med sina erfarenheter.

Del 3

Sveriges läkarförbund ser en överhängande risk med att flertalet av de insatser som föreslås i förslaget inte kommer att efterlevas i praktiken om uppföljningen av desamma endast ska bygga på att de ska stå i policy- eller styrdokument. Förbundet vill därför understryka vikten av att man även följer upp tillämpningen av insatserna i praktiken.

Kommentarer per förslag kursiverat

5.2. Hälso- och sjukvårdens organisation, verksamhet och ledning

5.2.1 Stärkt medicinsk kompetens inom kommunal hälso- och sjukvård

Förslag till insats: Kommuner bör säkerställa att medicinsk kompetens finns

på alla ledningsnivåer inom den kommunala hälso- och sjukvården samt att

mandat, innehåll och syfte tydliggörs inom och mellan respektive nivå.

Förslag till uppföljning: Framgår av kommuners beslutade styrdokument.

Det är oklart vad som menas med medicinsk kompetens och med alla ledningsnivåer i förslaget. Läkarförbundet vill se medicinskt ledningsansvariga läkare i kommunerna. Förbundet ställer sig även försiktigt positivt till förslaget i den statliga utredningen, SOU 2024:72 – Stärkt medicinsk kompetens i kommunal hälso- och sjukvård, om att det ska bli enklare att anställa läkare i kommunerna.

5.2.2 Verksamhetschefer vid universitetssjukvårdsenheter behöver ha vetenskaplig kunskap och kompetens

Förslag till insats: Regioner bör säkerställa att verksamhetschefer vid

universitetssjukvårdsenheter är vetenskapligt meriterade.

Förslag till uppföljning: Framgår av regioners beslutade styrdokument.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag. Förslaget är en viktig komponent för att säkerställa att forskare får den forskningstid som utlovats i deras anställning. Chefer som inte förstår eller värderar forskning gör det svårare för anställda att lägga överenskommen tid på forskning, särskilt när verksamheterna är pressade. Chefer med vetenskaplig/akademisk kompetens bidrar till att freda forskningstid inom vården. Vissa orter har redan beslutat om sådan meritering, men kan då behöva hantera att de får för få sökande till dessa chefstjänster. Det är viktigt att chefstjänsterna också är väl utformade för forskningsmeriterade att vilja söka.

5.2.3 Ett rimligt antal medarbetare ger bättre förutsättningar för ett gott ledarskap

Förslag till insats: Regioner och kommuner bör besluta om ett normspann

för antal medarbetare som den verksamhetsnära chefen har ansvar för.

Förslag till uppföljning: Framgår av regioners och kommuners beslutade

styrdokument.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag. Det måste i de fall spannet inte uppnås dock tillföras ekonomiska medel för att inrätta fler enhetschefstjänster.

5.2.4 Stärk ledarskapet i hälso- och sjukvården genom ett nationellt ledarskapsprogram

Förslag till insats: Regeringen bör ge lämplig myndighet i uppdrag att ta fram

ett nationellt ledarskapsprogram för chefer inom hälso- och sjukvård och

tandvård.

Förslag till uppföljning: Beslut av regering/riksdag.

Det är en bra tanke med ledarskapsprogram, men man behöver vara klar över syftet med ett sådant program vid start och vilka som är de tilltänkta kandidaterna. Är det för framtida eller nuvarande chefer och hur ska rekryteringen gå till? Är programmet tänkt för samtliga professioner? Hur kommer kvalitén och effekterna av programmet att följas upp? Vem ska bekosta programmet och deltagande? Regionerna har väldigt olika ekonomi och förutsättningar.

5.2.5 Skärpta krav på vårdgivarens ledningssystem för att tydliggöra behov av resurser och bemanning som leder till förbättrad kompetensförsörjning

Förslag till insats: Kravet på ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete

ska kompletteras med krav på att ledningssystemet ska vara certifierat av ett

ackrediterat certifieringsorgan. En certifierad vårdgivare är en statlig

myndighet, region, kommun, annan juridisk person eller enskild

näringsidkare som bedriver hälso- och sjukvårdsverksamhet som har ett

kvalitetsledningssystem som anpassas till verksamhetens inriktning och

omfattning samt identifierar, beskriver och fastställer de processer i

verksamheten som behövs för att säkra verksamhetens kvalitet och som

framgår av föreskrifter som har meddelats med stöd av hälso- och

sjukvårdsförordningen. Vårdgivaren bör kunna styrka detta med ett

certifikat. Frågor om certifiering av vårdgivare bör prövas av organ som har

ackrediterats för detta ändamål. Regeringen eller den myndighet som

regeringen bestämmer bör få meddela föreskrifter om vad som krävs av

certifierade vårdgivare i fråga om kunskap, erfarenhet och certifiering.

Förslag till uppföljning: Beslut av regering/riskdag.

Den medicinska kompetensen (läkare) behöver finnas i ledning och styrning av hälso- och sjukvården på samtliga nivåer i betydligt högre utsträckning än idag. Läkarförbundet vill se fler läkare som chefer och inte minst som verksamhetschefer. I övrigt anser förbundet förslaget otydligt i dagsläget. För att kunna göra ytterligare ställningstaganden behöver förslaget tydliggöras.

5.3 Personal inom hälso- och sjukvården

5.3.1 Ett systematiskt arbetsmiljöarbete är nödvändigt för en hållbar kompetensförsörjning

Förslag till insats: Regioner och kommuner bör skapa förutsättningar för och

följa verksamheternas systematiska arbetsmiljöarbete, bl.a. genom att

utveckla insatser som främjar en god arbetsmiljö.

Förslag till uppföljning: Framgår av regioners och kommuners beslutade

styrdokument.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag. Läkarförbundet har tillsammans med Sveriges regioner och kommuner (SKR), Sobona och övriga fackförbund inlett ett samarbete genom Sunt Arbetsliv, som i sin tur tagit fram hjälpmedel för att arbeta med friskfaktorer varav systematiskt arbetsmiljöarbete är en av dem. Dessvärre är det fortfarande få arbetsgivare som kommit i gång med detta. En god arbetsmiljö är en viktig faktor för att kunna attrahera, behålla och utveckla medarbetarna. I stället för att detta endast ska framgå av kommuners och regioners styrdokument bör man vid uppföljningen kräva att arbetsgivarna redovisar hur man beaktat arbetsmiljön i organiseringen av verksamheterna samt vilka friskfaktorer man tagit hänsyn till och hur dessa löpande följs upp.

5.3.2 Stöd till prioritering av rätt arbetsuppgifter

Förslag till insats: Regioner och kommuner bör arbeta systematiskt med att

stödja medarbetarna till att arbeta med arbetsuppgifter som är prioriterade i

relation till sin kompetens.

Förslag till uppföljning: Framgår av regioners och kommuners beslutade

styrdokument.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag. Prioritering av arbetsuppgifter är också en av de friskfaktorer som forskningen identifierat och som parterna (se kommentar till förslag 5.3.1.) förbundit sig att arbeta med. Förbundet är även positiva till att det är prioriteringen av de professionsspecifika arbetsuppgifterna som står i fokus.

5.3.3 Användarvänliga digitala verktyg en förutsättning för en effektiv hälso- och sjukvård

Förslag på insats: Regioner och kommuner bör vidta åtgärder för att

säkerställa att digitala verktyg är användarvänliga och effektiva.

Förslag till uppföljning: Framgår av regioners och kommuners beslutade

Styrdokument.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag. Förslaget behöver dock utvecklas. Vad är användarvänligt och effektivt? Vem ska avgöra detta? Det är inte heller lämpligt att tjänstemän i kommuner och regioner gör detta själva. Professionen, särskilt den medicinska, behöver involveras för att verktygen ska bli ändamålsenliga och ha användarna i fokus.

5.3.4 Vårdens medarbetare bör i ökad grad ges möjlighet att delta i fortbildning

Förslag till insats: Regeringen bör se över möjligheterna till nationell

samordning av systematisk och fortlöpande fortbildning för vårdens

professioner.

Förslag till uppföljning: Beslut av regering/riksdag.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag. Förbundet vill ha en reglerad fortbildning för specialistläkare. Förbundet finns också representerat i den pågående statliga utredningen, Dir. 2023:148 – Behörighet och yrkesreglering inom hälso- och sjukvård och tandvård, som bland annat ser över behovet av en reglerad fortbildning för läkare.

5.3.5 Tid och resurser behöver säkerställas för att möjliggöra fortbildning för personalen

Förslag till insats: Regioner och kommuner bör skapa förutsättningar för

verksamhetschefen att säkerställa tid och resurser för systematisk och

kontinuerlig fortbildning och kompetensutveckling för professionerna inom

hälso- och sjukvården.

Förslag till uppföljning: Framgår av regioners och kommuners beslutade

styrdokument.

Detta ska inte vara ett bör-krav, utan ett ska-krav för att vårdgivare ska kunna säkerställa en patientsäker vård. Fortbildning är också en viktig faktor för en god arbetsmiljö och är en av de identifierade friskfaktorer (se kommentar till förslag 5.3.1.) som bidrar till att personalen mår bra och kan arbeta effektivt.

5.3.6 Samverkan för att tydliggöra karriärvägar och kompetensstegar som tillvaratar erfarenhet och kompetens

Förslag till insats: Regioner, kommuner, universitet och högskolor bör öka

möjligheterna till kompetensutveckling och karriärvägar för respektive

profession.

Förslag till uppföljning: Framgår av regioners, kommuners och universitet

och högskolors beslutade styrdokument.

Läkarförbundet vill se bättre villkor för förenade anställningar. Det är också viktigt att pensionen ej påverkas negativt. Vem ska se till att regionerna verkligen gör detta i praktiken? Regionernas ekonomiska förutsättningar och prioriteringar skiljer sig åt.

5.3.7 Samverkan för fler forskarhandledare genom karriärutvecklingsprogram

Förslag till insats: Regioner, kommuner, universitet och högskolor bör

samverka för att stimulera karriärutvecklingsprogram i syfte att öka antalet

erfarna forskarhandledare inom regioner och kommuner.

Förslag till uppföljning: Framgår av regioner, kommuners och universitet och

högskolors beslutade styrdokument.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag.  Det råder brist på forskarhandledare för läkare. Viktigt att staten tar ett större ansvar för uppföljning av styrdokument och samordning mellan universiteten.

5.3.8 Ta tillvara seniora medarbetares kompetens

Förslag till insats: Regioner och kommuner bör genomföra insatser i syfte

att öka förutsättningarna för att seniora medarbetare ska vilja arbeta kvar i

hälso- och sjukvården.

Förslag till uppföljning: Framgår av regioners och kommuners beslutade

styrdokument.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag.  Många läkare arbetar högt upp i åldrarna, vilket är helt essentiellt för att säkerställa kompetensförsörjningen inom många specialiteter. Vi ser dessvärre att många äldre läkare, som jobbar på timme, snarare än som fast anställda, inte får ta del av nödvändig fortbildning och av den anledningen slutar tidigare än vad de egentligen hade velat. Även ett lugnare tempo och mer flexibilitet skulle kunna få fler äldre läkare att stanna längre i yrket.

Därtill skulle seniora medarbetare kunna fungera som handledare till yngre kolleger (AT, BT och ST) och därmed bidra till en utökad handledarkapacitet i verksamheterna/regionerna samt säkerställa kunskapsöverföringen mellan seniora och juniora läkare.

5.3.9 Inför strukturerad introduktion och mentorskap av nya medarbetare för att rekrytera och behålla personal

Förslag på insats: Regioner och kommuner bör införa introduktions- och

mentorskapsprogram för nyutexaminerade professioner i hälso- och

sjukvården.

Förslag till uppföljning: Framgår av regioners och kommuners beslutade

styrdokument.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag. Det råder brist på introduktion för nya medarbetare idag. En strukturerad introduktion vore ett bra sätt för den nyexaminerade läkaren att komma in i den kliniska vardagen. Även introduktion av mer seniora medarbetare till exempel vid byte av arbetsplats eller specialitet bör beaktas i förslaget.

5.5. Utbildning och forskning vid universitet och högskolor

5.5.3 Stöd till ökad genomströmning och kvalitet i den verksamhetsförlagda utbildningen genom evidensbaserade handledarmodeller

Förslag till insats: Regeringen bör ge stöd till ökad genomströmning inom

den verksamhetsförlagda utbildningen genom långsiktig finansiering till

projektet med utveckling av webbplatsen kliniskhandledning.se, som bör

breddas till fler vårdprofessioner än för läkare.

Förslag till uppföljning: Beslut av regering/riksdag.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag. Det är helt centralt att studenterna får VFU/VIL av god kvalitet för att kunna omsätta teori i praktik samt förberedas för den kliniska vardagen som legitimerade läkare. Förbundet ser därför positivt på rådets initiativ på området genom hemsidan kliniskhandledning.se.

5.5.4 Kostnadsneutralitet för studenter vid VFU

Förslag till insats: Universitet och högskolor bör ta fram principer för

ersättning för studenters merkostnader i samband med verksamhetsförlagd

utbildning i syfte att uppnå kostnadsneutralitet för studenterna.

Förslag till uppföljning: Framgår av universitet och högskolors beslutade

styrdokument.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag. Förbundet vill samtidigt betona att regionernas ekonomi inte ska påverkas negativt av VFU/VIL. Lika lite som kvalitén på VFU/VIL ska påverkas av regionernas ekonomi. Därför måste regionerna få full kostnadstäckning av staten när de tar emot studenter från läkarprogrammet.

5.5.5 Enhetlighet behövs kring vilka kliniska färdigheter en student bör ha

Förslag till insats: Universitet och högskolor bör enas om de kliniska

moment som en student inom en viss hälso- och sjukvårdsutbildning ska

kunna genomföra efter genomgången utbildning, oberoende av vilket

lärosäte som utfärdar examen.

Förslag till uppföljning: Framgår av universitet och högskolors beslutade styrdokument.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag. Arbetet behöver dock göras av en extern part tillsammans med universiteten. Därtill vill förbundet understryka att ett liknande arbete även behöver göras på europeisk nivå. En student som läser läkarprogrammet i ett land inom EU/EES och som vid examen erhåller läkarlegitimation, får, utan särskild prövning, motsvarande legitimation även i Sverige. Med innebörden att personen, utan krav på handledning eller klinisk instruktion, tillåts arbeta självständigt i den svenska hälso- och sjukvården. Därför är det av särskild vikt att även läkarutbildningarna inom EU/EES kvalitetssäkras, utifrån en gemensam standard, för att bland annat kunna säkerställa att medicinstuderande erhåller en tillräcklig mängd teoretisk och praktisk träning (kliniska färdigheter) under grundutbildningen.

Professorer och andra lärare vid universitet och högskolor

5.6.1 Förenade anställningar för fler yrkesgrupper

Förslag till insats: Universitet och högskolor, regioner och kommuner bör i

större utsträckning inrätta förenade anställningar även för andra

yrkesgrupper än specialistutbildade läkare och tandläkare.

Förslag till uppföljning: Framgår av regioners, kommuners och universitet

och högskolors beslutade styrdokument.

Det pågår för närvarande ett arbete med att ändra i rådande lagtext för att göra anställningsformen generell. När ändringarna antas kommer det att bli enklare för universiteten att anställa via förenad anställning, oavsett yrkesgrupp och med valfri sektor.

Läkarförbundet tycker det är bra att anställningsformen öppnas upp för fler yrkesgrupper. Förbundet vill dock understryka att det inte får leda till konkurrens yrkesgrupper emellan eller eventuella försämringar av läkares anställningsvillkor inom förenad anställning. Förenade anställningar för läkare är centrala för att läkarutbildningen ska ha bra lärarkompetens och för den kliniska forskningen.

5.6.2 Förenade anställningar även för biträdande lektorer

Förslag till insats: Regeringen bör säkerställa att även biträdande lektorer

omfattas av bestämmelserna om förenad anställning.

Förslag till uppföljning: Beslut av regering/riksdag.

Förslaget har nyligen utretts av Utbildningsdepartementet, U2024/00229 – Förslag till ändringar för att öka mobiliteten tidigt i den akademiska karriären. Läkarförbundet vill att bestämmelserna om förenad anställning ändras, så att de även omfattar till exempel läkare innan specialistkompetensbevis. Generellt sett vill förbundet att antalet förenade anställningar för läkare ska öka och göras möjliga för fler karriärsteg. Det är dock viktigt att tidsbegränsade anställningar inom akademin inte förlängs. 

5.6.3 Satsning på forskarskolor där forskningen är underdimensionerad

Förslag till insats: Regeringen bör säkerställa en långsiktig finansiering av

forskarskolor med inriktningar mot särskilda områden där få har akademisk

meritering och forskningen är underdimensionerad.

Förslag till uppföljning: Beslut av regering/riksdag.

Läkarförbundet tillstyrker detta förslag. En långsiktig finansiering av forskarskolor och satsningar inom särskilda områden där få har akademisk meritering eller där forskningen är underdimensionerad är bra. Förbundet ser positivt på att allmänmedicin nämns som ett av områdena där forskningen är underdimensionerad. Forskarskolor är även viktiga för att säkra återväxten av forskande läkare.

Med vänliga hälsningar,

Sofia Rydgren Stale
Ordförande
Sveriges läkarförbund

 

 

 

 

Jonas Lilleberg Eriksson
Utredare
Politik och profession

Sveriges läkarförbund
jonas.lilleberg.eriksson@slf.se

Mobiltelefon 070 790 34 49

 

 

Söker du äldre remisser?

Här samlar vi remisser som Sveriges läkarförbund har besvarat de senaste två åren. Söker du äldre remisser är du välkommen att kontakta kristina.larsson@slf.se.

Sveriges läkarförbund får varje år många ärenden på remiss från Regeringskansliet, myndigheter och organisationer. Läkarförbundet får också remisser via Saco.

Vi remitterar ofta vidare till våra delföreningar som är berörda eller har särskild kompetens inom området. Deras synpunkter tillsammans med förbundets ställningstaganden blir Sveriges läkarförbunds remissyttrande.

Bli medlem i Sveriges läkarförbund
För alla läkare under hela karriären
  1. Trygghet på jobbet
  2. Unika försäkringar
  3. Lönestatistik för läkare
SLF.se Remisser 2024
Remiss – Förslag till nationell plan för hälso- och sjukvårdens kompetensförsörjning