Verksamhetsberättelse 2023

Ordförande: Erik Stomrud, Emmaboda HC (Distriktsläkarföreningen)
Vice ordförande: Moa Bodlund Odensten, Västerviks sjukhus (Sjukhusläkarna)
Sekreterare: Edwin van Asseldonk, Oskarshamns sjukhus (Sjukhusläkarna)
Kassör: Annica Sjötång, Västerviks sjukhus (Sjukhusläkarna Psykiatriförvaltningen)
samt representanter för
Sjukhusläkarna Länssjukhuset: Marcin Gliszczyński, Kalmar
Sjukhusläkarna Diagnostiskt centrum: Johan Karlsson, Kalmar
SYLF: Maria Einarsson, Kalmar, och Oskar Lindén, Kalmar
Distriktsläkarföreningen: Maria Liliequist, Stora Trädgårdsgatans HC, Västervik
Sveriges Läkarförbund Student: Shaymaa Ibdah, Kalmar

Under året har det hållits fyra styrelsemöten, representanter från styrelsen har dessutom medverkat på Läkarförbundets fullmäktige och på Vi-7 i Halmstad.
På regional nivå har styrelsen representerat medlemmarna i centrala MBL, centrala skyddskommittén, samt förhandlat i specifika frågor som arbetsgivaren kallat till. Mycket arbete har lagts på förberedelse för förhandlingar kring Arbetstidslagen §13, dygnsvila.

Kollektivavtal
Den 6 december undertecknades ett nytt lokalt avtal ”angående avsteg från arbetstidslagen avseende förläggning av beredskap under veckovila för läkare i primärvårdsförvaltningen”. Arbetsgivaren och Läkarföreningen är enligt avtalet överens om avsteg från Arbetstidslagen §14 om möjlighet att förlägga beredskap under veckovila. Veckovilan skall dock uppgå till minst 24 timmars sammanhängande vila. Om medarbetaren inte har fått sin ledighet om minst 24 timmar ska kompenserande ledighet ges.
Det lokala avtalet gäller från 1 februari 2024, till och med 31 mars, med möjlighet till förlängning tills ny huvudöverenskommelse börjar gälla.
Förhandlingar om lokala avtal för andra förvaltningar är planerade till början januari inför den 1 februari då förändringar utifrån Arbetstidslagen §14, dygnsvila träder i kraft.

Media
Debattartiklar: ”Personer med varaktig funktionsnedsättning förtjänar bättre” - Västerviks-
Tidningen, Vimmerby Tidning och Barometern/OT,16 juni

Medlemskommunikation
För att nå ut med information kring föreningens verksamhet har det under året gjorts tolv medlemsutskick i form av “Senaste nytt från Kalmar läns läkarförening”. Ett av utskicket ägnades åt det pensionsval som under första delen av året var möjligt att göra för en del av medlemmarna.
Utskicken har även publicerats på föreningens webbplats samt länkats via Facebooksidan.

Medlemsaktiviteter
Den 26 november anordnades resa med smalspårståget från Västerviks station till Fårhult och julbord på restaurang Gröna Tuppen. Antalet deltagare var 18 personer.

Medlemmar och medlemsavgift
Antal medlemmar var vid årets slut: 852 (samma som föregående år).
Medlemsavgiften för 2023 har varit 40 kronor per månad.