Hoppa till innehåll

Formulär

Formulär är ett enkelt alternativ om en behöver samla information från besökare. Tänk på att om du samlar in någon form av personuppgifter måste du ha en ruta för samtycke. Är ditt formulär helt anonymt behöver du inte ha samtycke.

Om du har ett event, kongress eller något liknande där du behöver samla in flertalet anmälningar och eventuell betalning rekommenderar vi Trippus.

Läkarförbundet erbjuder sina delföreningar möjligheten att använda sig av Trippus som är ett internetbaserat system för bokning av deltagare till evenemang. Storleken på evenemang spelar ingen roll, det kan vara ett större möte som Läkarförbundets Fullmäktige eller ett mingel med kanske bara fem anmälda.

Fördelen med att använda Trippus är att du får alla uppgifter du behöver lätthanterliga via systemet. Dessutom är det GDPR-säkrat.

Att använda Trippus är kostnadsfritt, kostnaden för Trippus står förbundet för. Vill du ha support från Trippus med att sätta upp en anmälningssida kostar det 980 kronor per timme, en kostnad som föreningen själva står för.

För mer information om Trippus kontakta webbsupport@slf.se

Nedan finns en lathund för att använda funktionen Ninja Forms som du har kopplat till din webbplats i WordPress.

  • Tryck på Ninja forms
  • Tryck på Lägg till ny
  • Här finns fler alternativ, beroende på vilket typ av formulär du ska göra. Jag brukar välja den tomma för jag tycker det är enklast att skapa ett helt nytt formulär.
  • På höger sida ser du vilka alternativ du har att föra in i ditt formulär.
  • Tryck på de olika svarta knapparna för att föra in detta alternativ.
  • I användarinformationsfält finns ”smarta” alternativ. De som känner av vad användaren fyller i. Frågar du efter e-postadress och använder knapp där du efterfrågar e-post, så känner den av om det är en e-post eller inte, i ett fält där du efterfrågar telefonnummer går det inte att använda bokstäver.
  • I Layoutfält kan du föra in text i mitten av ditt formulär eller en avdelare.
  • När du har tryckt på de knappar du vill ha med i ditt formulär kommer de dyka upp till vänster i den ordning du trycker på dem.
  • Du kan enkelt flytta ordning på dem genom att dra och släppa.
  • Genom att trycka på din införda fråga till vänster kan du justera texten i frågan, här kan du också göra frågan obligatorisk. Det finns flera inställningar du kan göra på dina frågor, sätta begränsning, lägga till informationstext med mera.
  • Du kan ta bort en fråga genom att hålla musen över frågan och över kugghjulet. Den lilla papperskorgen tar bort frågan.
  • Om listan med alternativ till höger har försvunnit, tryck på pluset i den blå cirkeln.
  • Denna ska du alltid lägga till med text om samtycke. Text du kan använda: ”Jag godkänner att mina uppgifter skickas till ”förening”. Den information du uppgett kommer inte användas i annat syfte.”
  • Tryck på E-post och åtgärder, här bestämmer du vad som ska hända med formuläret som skickas in.
  • Meddelande vid framgång är ett kort meddelande som dyker upp på skärmen
  • I Admin e-post sätter du inställning om du vill att svaren ska skickas någonstans
  • Med denna knapp kan du föra in information som du hämtat i formuläret, fields_table ger dig hela formuläret.
  • På Storesubmission bestämmer du om du vill att de svar du får ska sparas i WordPress.
  • Om du vill att mottagaren ska få en bekräftelse via e-post lägger du till med plus-knappen.

  • På Avancerad → Bildskärmsinställningar kan du ändra namn på ditt formulär och om du vill att namnet ska synas i formuläret.
  • När du är färdig trycker du på Publicera.
  • Det här sätter du in på sidan du vill ha ditt formulär, lägg in kortkoden i blocket "Kortkod" från blockväljaren.

Hämta ut svar från formulär

  1. Tryck på Excel Export, under Ninja Forms.
  2. Välj vilket formulär du vill ha ut i rullistan på övre delen av skärmen.
  3. Välj filtypen XLS (inte XLXS) och tryck på Download Excel file.