Medlemsrådgivningen stänger idag 18/4 kl 15.30 pga. sjukdom.

En seger för Läkarförbundet och SYLF med fler AT-tjänster

Idag är det ett stort problem att läkare efter examen tvingas vänta länge på sin AT-tjänst och därmed förlängs vägen till legitimation. Vägen har blivit allt längre och idag tar det nästan ett år att få AT-tjänst. Men nu blir det enklare för regionerna att skapa fler AT-tjänster.
Sofia Rydgren Stale, ordförande Sveriges läkarförbund

– Det här är väldigt välkommet för alla inblandade parter. När Socialstyrelsen nu meddelar att fler verksamheter än tidigare kan användas för AT-läkartjänster ökar också kapaciteten för att kunna ta emot fler, säger Sofia Rydgren Stale, ordförande Sveriges läkarförbund

Bakgrunden till Socialstyrelsens besked är en gemensam skrivelse från Läkarförbundet och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) om möjligheter att använda fler delar av vården till AT-tjänster. På så sätt underlättar man och skapar bättre förutsättningar för regionerna att inrätta fler tjänster.

– När vi slöt det nya kollektivavtalet med SKR förra året kom vi inom ramen för avtalet överens om att verka för fler AT-tjänster. Vi påbörjade det gemensamma arbetet i år och nu har det burit frukt. AT-frågan är viktig för Läkarförbundet och vi hoppas nu att regionerna tar tillvara möjligheten och utökar antalet AT-tjänster, säger Sofia Rydgren Stale, ordförande Sveriges läkarförbund.

Vilka verksamheter eller specialiteter som får ta emot AT-läkare regleras i förordning. Läkarförbundet har länge velat göra en översyn av regelverket för att anpassa det efter hur vården är organiserad idag. Socialstyrelsen meddelar nu i sitt svar på skrivelsen att de inte ser några hinder för att AT-läkare även får tjänstgöra i verksamheter som traditionellt sett inte ingått i AT-tjänstgöringen, så länge AT-läkaren uppnår målen.

– Dagens besked på den skrivelse som Läkarförbundet och SKR skickade till Socialstyrelsen är ett stort steg i rätt riktning och gör det möjligt för en ännu större utökning av antalet AT-tjänster framöver. Det här visar hur viktigt det är med samarbete och att samla alla goda krafter i en gemensam arbetsgrupp, säger Madeleine Liljegren, ordförande Utbildnings- och forskningsrådet Läkarförbundet.

Sveriges läkarförbund samlar drygt 55 000 läkare i ett professions- och fackförbund för alla läkare under hela karriären. Vi tar ansvar och utvecklar vården, villkoren, ledarskapet och professionen.