fbpx
Hoppa till innehåll

Skyddsombud – bakjour i vardagen

Vikten av att veta vem man ska kontakta och att man faktiskt kan agera när problem uppstår är minst sagt högaktuell. Vi reder ut handlingstrappan för dig.
Text: Jesper Andersson
Bild: Getty Images
Kvinna med tröja som har texten "Skyddsombud".
Fackligt

Förändring sker konstant i vår vardag. Byte av tjänst, förändrade arbetsuppgifter eller byte av lokaler är mer eller mindre vardagsmat, speciellt i spåren av för få utbildningstjänster och en tjänstemannasektion som befinner sig långt ifrån golvet och som tror sig ha lösningar.

I Sverige har vi en stark lagstiftning som reglerar arbetsmiljön, främst via arbetsmiljölagen. Denna lag stadgar att arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och ska sträva efter att skapa en god sådan genom samverkan med sina anställda.

Representanten för arbetstagarna kallas för skydds­­ombud och utses vanligen av den fackliga part som har kollektivavtal med arbetsgivaren, vanligtvis läkar­förbundets lokalförening.

Stora rättigheter 

Hur blir man skyddsombud? Rent praktiskt brukar personen nomineras av medlemmarna på kliniken, men utses av lokalföreningen. Som skyddsombud har man relativt många rättigheter, bland annat att; 

• Få utbildning och information som krävs för att utföra sitt uppdrag.

• Ta del av samtliga handlingar som rör förhål­landena kring arbetsmiljön.

• Delta vid planering av allt från förändrande lokaler till arbetsmetoder.

• Begära att arbetsgivaren genomför åtgärder för att åstadkomma en god arbetsmiljö.

• Avbryta arbete som kan leda till omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa.

Arbetsmiljöbegreppet är stort och innefattar allt från lokaler och utrustning till somatisk såväl som psy­kisk ohälsa relaterad till arbets­miljön. Men varför är detta relevant för dig? Skydds­ombudet är din vän och ditt stöd när du upptäcker brister i arbets­miljön och behöver hjälp att ta upp dessa med din chef. Via formella kanaler kan skyddsombudet påtala bristen och begära åtgärder. Reagerar inte chefen på skyddsombudets påtalade brister och antingen utreder eller åtgärdar dessa, är det möjligt att eska­lera, beroende på orsak, hela vägen till att stänga kliniken eller arbetsplatsen tills problemet är löst. 

För att komplicera allt ytterligare har vi också fackliga ombud på våra arbetsplatser, ibland är det samma person som är skyddsombud, men det behöver inte vara så utan man kan också vara utsedd att enbart vara fackligt ombud eller skyddsombud. Den fackligt förtroendevalda företräder Läkarförbundets medlemmar på sin arbetsplats. I praktiken handlar det om att ge medlemmarna stöd i avtalsfrågor och att vara en länk mellan arbetsplatsen och lokalföreningens styrelse. Svaren finns ofta närmare än man tror.

Avvikelser är ett viktigt verktyg

Avvikelser kan täcka en mängd olika situationer, från arbetsförhållanden eller patienters behandling till miljöpåverkan och skadegörelse. Listan kan göras lång. Avvikelser måste hanteras av arbetsgivaren, så kallad avvikelsehantering.

En strukturerad avvikelsehantering är avgörande för att effektivt identifiera, dokumentera och åtgärda dessa händelser. Arbetsgivaren ska också både utvärdera och återkoppla erfarenheterna tillbaka till verksamheten, vilket bidrar till en säkrare och mer hälsosam arbetsmiljö.

Orimlig arbetsbelastning – en avvikelse?

Att rapportera avvikelser kan vara både krångligt och ta tid från det kliniska arbetet, men det uppstår problem om man inte rapporterar in, inte minst för att problemet kommer att kvarstå. Som vi vet styrs verksamheterna i hög grad av statistik. En enda avvikelse gör kanske ingen skillnad, men om flera påtalar samma problem är det svårare att ignorera det. Som skyddsombud är det också betydligt lättare att driva en fråga om det finns avvikelser som stödjer ens påståenden.

En läkares vardag innebär ofta att arbetsdagen är fylld till bredden och arbetsbördan minst sagt tung, men låt oss fundera över vad som händer när avvikelse­rapporter och felanmälningar får sista prioritet.

Ett illustrativt exempel är en kollega inom primär­vården som nyligen beskrev hur han behövde hantera ackumulerat arbete, som missade labbsvar och bevakningar, till följd av frånvaro på grund av sjukdom eller vård av sjukt barn. Trots den ökade arbetsbördan tilldelades ingen extra tid för admini­stration vid återkomsten, vilket understryker behovet av att ifrågasätta sådana arbetsförhållanden och inte bara acceptera gängse rutin. Denna situation belyser inte bara den individuella stressen utan även den ökade risken för konsekvenser som kan påverka både personal och patienter.

Förändring börjar med “varför?”

Ensam är inte stark, det vet alla som försökt driva förändring hos stelbenta arbetsgivare. Behovet av ett starkt samarbete mellan personal och fackliga representanter är själva grunden i hur vi faktiskt kan förändra vår verklighet. Sällan finns dock dessa personer i ens kontaktlista eller ens i tanken när arbetsmiljön förändras. Här finns förbättrings­potential!

Att veta vem som är ditt fackliga ombud och skyddsombud kommer göra ditt arbetsliv lättare. Ta reda på det redan imorgon och börja därefter vara den jobbiga femåringen som frågar ”varför” varenda gång en ny eller befintlig arbetsuppgift läggs till. Börja ifrågasätta när du inte får admini­strativ tid efter sjukdom trots att signeringskorgen fyllts bortom all rimlighet. Exemplen är oändliga och osunda verkligheter måste fram i ljuset. 

Till dig som är skyddsombud eller fackligt ombud:
Tack för ditt engagemang och glöm inte att använda dina rättigheter och stå upp för dina kollegor. Kom ihåg att den fackliga styrka du representerar är ett kraftfullt verktyg för att försvara arbetstagarnas rättigheter och säkerställa en trygg och hälso­sam arbetsmiljö. 

Mer från Moderna Läkare

Den nya läkar­utbildningen – fortsättning följer!

Reportage Under våren 2023 tog Moderna Läkare den nya läkarutbildningen under lupp och intervjuade Aisha Salah Ahmed, som då studerade termin tre vid Linköpings universitet. Nu är det dags för oss att följa upp hur den nya läkarutbildningen har fungerat i …

Narrativ medicin – att ta in, tolka och vilja förstå

Reportage Narrativ medicin definieras vid en googling enligt följande: a diagnostic and comprehensive approach that utilizes patients' narratives in clinical practice, research, and education to promote health. Med andra ord att kunna omvandla det patienten berättar för oss till en väl …

Viktigt att ta vara på möjligheterna som BT skapar

Reportage Bastjänstgöringen kan bidra till att minska flaskhalsarna i läkares utbildning. Den innebär också möjligheter för läkare och arbetsgivare att göra individuella anpassningar. Men tempot i förberedelserna måste öka, menar Läkarförbundets ordförande Sofia Rydgren Stale.

Nu slår vi ett slag för integrerad BT!

Fackligt Bastjänstgöringen är redan i full gång över landet och det är hög tid för regionerna att börja planera för att skala upp antalet BT-platser inför 2027. BT kan, som de flesta nog känner till, genomföras på två sätt: som fristående …

ST-rapporten 2025 – Studietid och handledning i fokus

Fackligt En motion till fullmäktige 2024 fick oss slutligen att göra slag i saken: Vi skickade ut en enkät till 30 % av medlemmarna med legitimation, och fick ungefär 1 000 svar. Stort tack för att ni tog er tid! Vi har nu …