Vår medlemsservice, medlemsrådgivning och reception kommer att hålla stängt under påskhelgen från torsdag den 28 mars klockan 12.00 till tisdag den 2 april klockan 9.00.

Gemensamt uttalande från nordiska sjukhusläkare om Covid-19

Den Nordiska Överläkarkonferensen hålls varje vår för att utbyta erfarenheter de nordiska länderna emellan. I år blev det ingen konferens på grund av coronapandemin, men istället har man enats om ett uttalande. Tillsammans har svenska Sjukhusläkarna, Norsk overlegeforening, danska Overlaegeforening och finska SELY – Suomen Erikoislääkäriyhdistys, listat vilka åtgärder som är mest angelägna för invånare och vårdpersonal.

Nyhet

I uttalandet vill man att det säkerställs att antalet intensivvårdsplatser är tillräckliga samt att skyddsutrustning finns tillgänglig och i tillräckligt antal enligt försiktighetsprincipen. Läkemedelstillgången ska samordnas nationellt och nationella beredskapslager ska finnas.

När det gäller sjukvårdspersonalen ska arbetstiden regleras så att vila säkerställs, liksom att coronainfektion klassas som arbetsskada i de fall vårdpersonal blivit smittad under arbetstid eller till och från arbetet.

– Bevisbördan ska ligga på arbetsgivaren och bedömningen måste vara generös till den anställdes fördel, säger Karin Båtelson, ordförande för Sjukhusläkarna. Dessutom är det viktigt att tester för coronainfektion omgående finns tillgängliga för all vårdpersonal och deras familjer.

Uttalandet tar också upp tillgången på skyddsutrustning och rätt utbildning i den kommunala omsorgen, samt behovet av att säkerställa att alla invånare har tillgång till någon form av boende för att möjliggöra social distansering och därmed hindra ytterligare smittspridning.

– Vi har också diskuterat hur det kan komma se ut i vården framöver, säger Karin Båtelson. Det är viktigt att det finns en plan och resurser för att ta hand om alla patienter som har varit tvungna att vänta på vård och behandlingar. Likaså måste det finnas en strategi för hur personalen ska orka med en fortsatt hög arbetsbelastning, då den stora puckeln av uppskjuten vård ska hanteras.

Läs hela uttalandet (engelska)