Öppet brev: Här är frågorna som ni behöver ta tag i, SKR

Den verklighet vi sjukhusläkare ser på sjukvårdens golv skiljer sig markant från den som målas upp i Sveriges Kommuner och Regioners (SKR:s) rapporter och pressmeddelanden. Där vi ser en brist på vårdplatser, ser SKR i stället en framtida möjlighet att minska dem ännu mer, skriver Sjukhusläkarnas styrelse genom ordförande Elin Karlsson i ett öppet brev till SKR:s styrelse.
Nyhet
Sjukhusläkarna hoppas att SKR:s styrelse väljer att lyssna på professionen rörande vårdplatsbristen. Foto: Torkel Ekqvist

I en intervju i Läkartidningen (9/9) konstaterar Emma Spak att arbetsgivare och professionen behöver kroka arm för att hitta gemensamma lösningar. Sjukhusläkarna delar denna analys. Vi arbetar gärna med er och regionerna för att hitta långsiktiga och konstruktiva lösningar på den svenska sjukvårdens problem. För att vi ska kunna nå framgång med detta arbete krävs dock att vi hittar en gemensam beskrivning av verkligheten.

Läs hela det öppna brevet här.