Hoppa till innehåll
Nyheter
Sahlgrenskas psykiatri kastas under bussen

Sahlgrenskas psykiatri kastas under bussen

JO:s kritik mot överbeläggningar och tvångsåtgärder i Sahlgrenskas psykiatri har utlöst starka politiska reaktioner. Men bland läkarna väcker politikernas bestörtning snarare ilska – de menar att det är samma politiska beslut om nedskärningar och minskade vårdplatser som har försatt psykiatrin i kris. ”Det är väldigt ohederligt och sorgligt”, säger Hanna Kataoka, ordförande i läkarföreningen på SU.

Nyhet
Politikerna har själva skapat problemen i psykiatrin, säger Hanna Kataoka.

Justitieombudsmannens kritik mot överbeläggningar och användningen av tvångsmedicinering och fastspänning i Sahlgrenskas vuxenpsykiatri har fått sjukhusets ansvariga politiker att rasa.
– Jag blev helt bestört, framför allt när det gäller hur patienterna behandlas. Så får vi bara inte fortsätta, säger Cecilia Dalman Eek (S), Sahlgrenskas styrelseordförande, till Göteborgs-Posten.

Det framstår som att man kastar personal och chefer inom Sahlgrenskas psykiatri under bussen, på grund av nedskärningar och andra förändringar som har beordrats av samma styrning och ledning.

Politikernas respons på JO-kritiken har fått medarbetare att slå tillbaka – och peka på att det är politikerna själva som har försatt psykiatrin i den situation som nu kritiseras.

– Det är väldigt många kollegor som har tagit väldigt illa vid sig och blivit väldigt upprörda. Det framstår som att man kastar personal och chefer inom Sahlgrenskas psykiatri under bussen, på grund av nedskärningar och andra förändringar som har beordrats av samma styrning och ledning. Det är väldigt ohederligt och sorgligt, säger Hanna Kataoka, Västra Götalands läkarförenings ordförande på SU och själv överläkare i psykiatri, i en intervju med Göteborgs-Posten.

Varnade för dödsfall

Antalet vårdplatser i psykiatrin på SU har successivt minskat de senaste åren. I början av 2024 blev det särskilt tydligt då sjukhuset tvingades till stora besparingar till följd av politikernas beslut. Psykiatrin omorganiserades och fick ett sparkrav på nästan 90 miljoner med tio färre vårdplatser som resultat, vilket väckte starka reaktioner.

”Trots fina ord om omställning till nära vård finns fortsatt ett omfattande behov av slutenvård för våra sjukaste patienter. Det kan röra sig om psykoser, hög självmordsrisk, depression som kräver elbehandling eller ett akut livshotande beroende”, skrev 29 läkare inom psykiatrin på Sahlgrenska i en debattartikel i Göteborgs-Posten.

”Vi är den del av sjukvården som hanterar psykiatrisk tvångsvård, där patienterna på grund av sin sjukdom inte klarar av att själva ta ansvar eller bestämma över sin vård.”

Politikerna har drivit det så långt att vården bara mäktar med att vårda dem som är så akut sjuka att de behöver akut sjukvård, ofta enligt tvångsvårdslagstiftningen.

Läkarna i psykiatrin varnade för förödande konsekvenser för en redan mycket utsatt patientgrupp – och till och med dödsfall – i takt med de allt färre vårdplatserna. Följande efterfrågades från ansvariga chefer och politiker:

  • En långsiktig plan för en livskraftig psykiatri.
  • Involvering av professionen inför omorganisationer med bas i evidens.
  • Vägledning om vilka psykiatriska tillstånd som ska nedprioriteras under ekonomisk kris då vi inte kan upprätthålla samma kvalitet och kvantitet av sjukvård för alla medborgare.

Ansvaret ligger hos politikerna

Hanna Kataoka vill nu se en haverikommission för att blottlägga problemen i psykiatrin och föreslå åtgärder. 
– Politikerna har drivit det så långt att vården bara mäktar med att vårda dem som är så akut sjuka att de behöver akut sjukvård, ofta enligt tvångsvårdslagstiftningen. Det är horribelt egentligen, så det är bra att de har insett det nu, fastän att vi i personalen har larmat om det här i flera år, säger hon till Göteborgs-Posten.

Läs mer i Göteborgs-Posten:
Kritiken mot politiken: Kastar personal inom Sahlgrenskas psykiatri under bussen
Sahlgrenskas politiker rasar mot psykiatrins tvångsåtgärder
GP Debatt: Besparingarna på psykiatrin kommer leda till att fler patienter dör


Fler nyheter


Valåret 2026: "Vi tar läkarnas verklighet till politikerna"

Sjukvårdens villkor avgörs av politiska beslut – men hur väl speglar de verkligheten? Västra Götalands läkarförening arbetar för att läkarnas erfarenheter ska nå fram till regionens beslutsfattare. Inte genom tillrättalagda besök, utan genom att visa hur vården faktiskt fungerar i …

Läkarna stängde av – och tog lunch

Det började på Sahlgrenskas tre sjukhus. Nu har det blivit en nationell markering. När läkare över hela landet stängde av sina jobbtelefoner och tog riktig lunchrast var syftet tydligt. Att synliggöra något som annars sker i det tysta – ett …

Efter Millennium: "Dövhet snarare än tystnad"

Efter Millenniumhaveriet tar VGR nu nästa steg mot ett nytt journalsystem. Västra Götalands läkarförening deltar aktivt i processen – med fokus på arbetsmiljö och lärdomarna från ett projekt där varningssignaler inte fick gehör.
Bli medlem i Sveriges läkarförbund
För alla läkare under hela karriären
  1. Trygghet på jobbet
  2. Unika försäkringar
  3. Lönestatistik för läkare
Hem Nyheter
Sahlgrenskas psykiatri kastas under bussen