För de flesta av oss väntar nu flera veckors välbehövlig semester under sommaren. Den ger oss återhämtning och kraft att orka ännu en höst och vinter. Baksidan är att de flesta verksamheter tvingas gå runt med färre medarbetare, men ändå ratta ett stort patientflöde, oavsett om det gäller besök på vårdcentralen, på akuten eller inneliggande vård med färre antal vårdplatser än normalt.
Elektiv verksamhet är minimerad, medan vård som inte kan anstå behöver hanteras. I år är inget undantag och situationen ser inte bra ut. Vi som medarbetare gör vårt yttersta för att patienterna inte ska behöva komma i kläm. Tyvärr betalar vi med vår egen hälsa, där vi ser att sjukskrivningstalen ökar.
På många arbetsplatser finns rutiner för hur vården och arbetet ska organiseras under sommaren för att det ska fungera. Tack vare färre möten och få studenter finns vanligen mer tid i schemat för själva vården. Trots detta kan det vara alltför mycket arbete som ska göras, för många patienter som väntar och för få vårdplatser.
Som enskild läkare är det lätt att bli överbelastad. När det händer kan det ta sig olika uttryck – exempelvis trötthet, irritation eller sömnsvårigheter. Det är inte ovanligt att det märks i konflikter, exempelvis två bakjourer som bråkar om vem som ska ta ännu en överbeläggning.
Chefen behöver ta sitt ansvar för arbetsmiljön. Har han eller hon semester, så ska det finnas någon annan som tar över arbetsmiljöansvaret. Som läkare ska man inte lägga på sig själv att kompensera för en otillräcklig organisation.
Arbetsgivaren kan förebygga problem genom att i förväg och fortlöpande planera och göra strategier för hur högt patienttryck/beläggningsproblem ska hanteras – både på den egna arbetsplatsen men också genom dialog med andra verksamheter.
Varje läkare ska veta vem man kan vända sig till när man behöver hjälp och stöd – alla tider på dygnet. Chefen har ansvar för att prioritera bland arbetsuppgifterna när man inte hinner med och tala om vilka arbetsuppgifter som får vänta.
När det uppstår för hög arbetsbelastning, konflikter eller andra arbetsmiljöproblem:
- Lyft dem till chefen. Om inte chefen kan lösa problemet måste hen lyfta det till sin chef.
- Får du inte gehör hos chefen – kontakta det fackliga ombudet/skyddsombudet på din verksamhet. (Även vi har semester, men på varje sektion försöker vi lösa det så att det alltid finns någon facklig ”bakjour”.)
- Prata med varandra på arbetsplatsen – bär inte bördan själv.
- Du kan alltid vända dig till SLF:s medlemsrådgivning, tel 08-790 35 10, medlemsradgivningen@slf.se.
Arbetsmiljöverket säger i sin föreskrift att arbetsgivaren ska motverka att arbetsuppgifter och arbetssituationer som är starkt psykiskt påfrestande leder till ohälsa. Hit räknas att bemöta människor i svåra situationer, utsättas för trauman, lösa konflikter och fatta svåra beslut under press där också etiska dilemman ingår. Detta är vardag för oss – men än mer på sommaren, när vi är färre i tjänst.
Arbetsgivaren ska vidta åtgärder i form av exempelvis stöd av handledare eller senior kollega, rutiner för att hantera krävande situationer eller hjälp och stöd från arbetskamrater. En del av det sistnämnda kan vi få när vi fikar med varandra eller byter några ord när vi ses i korridoren.
Glöm inte bort att prata med varandra och fråga hur ni har det!
Det behöver vi!
Christina Sjöberg
Första vice ordförande
Västra Götalands läkarförening
Styrelseledamot och huvudskyddsombud/Sektion SU