Pedagogisk handledning bör premieras - för att säkra framtidens kompetens
Man blir inte färdig läkare bara av att läsa böcker, förvisso behövs den teoretiska kunskapen också – men läkaryrket lär man sig genom klinisk erfarenhet och mängdträning. Det är under VFU som vi ska ha möjlighet att skaffa oss de erfarenheterna.
Handledarutbildning är grunden
Handledarnas roll i vår utveckling till läkare kan nästan inte överskattas. Trots det hör vi om och om igen från studenter som bemöts med ointresse från handledare och kliniker. Oavsett hur mycket intresse vi visar som studenter, hur många gånger vi försöker ta plats, kan vi inte tvinga handledare att vara pedagogiska. Vi i SLF Student tycker att handledare och lärare på läkarprogrammet bör få fortlöpande utbildning i pedagogik. I en enkätundersökning gjord av Läkarförbundet, där 238 studenthandledare deltog, uppgav över 50% att de saknar handledarutbildning. Med de förutsättningarna är det kanske inte konstigt att pedagogiken kan bli bristfällig.
Framtidens sjukvård har inte råd att nedprioritera utbildningen
Utöver pedagogik krävs även goda förutsättningar för att vara en bra handledare, men 30% av studenthandledarna svarade att de saknade tillräcklig tid till handledarrollen. Beslutsfattare inom hälso- och sjukvården behöver inse att om inte utbildningen prioriteras skjuter man sig själva foten, eftersom dagens läkarstudenter är framtidens läkare. Har hälso- och sjukvården råd att inte satsa på att säkra framtidens kompetens?