Hoppa till innehåll

Läkarnas administrativa börda

Läkares administrativa arbete är viktigt för patientsäkerheten, uppföljningen av vården och utgör ett viktigt verktyg för vårdens styrning. Men idag gör läkare ofta många administrativa uppgifter som kunnat göras av någon annan. Det innebär att viktig tid som hade kunnat användas till att träffa och vårda patienter upptas av annat.

Administratörernas jobb läggs på läkare

Över hälften av läkarna har tagit över arbetsuppgifter från administratörer under de senaste åren. Det handlar både om patientnära administrativt arbetet som tidigare gjordes av medicinska sekreterare och om administrativa arbetsuppgifter som inte kräver medicinsk kompetens som att boka patientbesök eller beställa förbrukningsprodukter.

Intygskrav införs utan konsekvensanalys

Organisationer utanför vården inför intygskrav utan att det möts med mer resurser. Det kan handla om skolor som ställer krav på läkarintyg för att ge barn specialkost eller nya direktiv för hur sjukskrivningsintyg ska skrivas från Försäkringskassan. Det tar tid från patienterna och läkarna får sällan tid att sätta sig in i vad dessa nya krav innebär.

Tiden räcker inte till

Mer än hälften av läkarna har svårt att hinna med det administrativa arbetet och tvingas därför göra det utanför sin arbetstid. För många innebär det att man gör det obetalt.

Läkarförbundets politiska förslag

Läkares tid ska i första hand användas till medicinska bedömningar, behandling och uppföljning av patienter.

  • Genomför systematiska konsekvensanalyser innan nya intyg eller rapporteringskrav införs.
  • Administrativa uppgifter som inte kräver läkarkompetens bör utföras av andra yrkesgrupper för att frigöra tid för patienter och vård.
  • Läkarnas administrativa arbetsplatser ska utformas så att patientsekretessen kan upprätthållas.
  • Digitala system som hjälper och inte stjälper.
Bli medlem i Sveriges läkarförbund
För alla läkare under hela karriären
  1. Trygghet på jobbet
  2. Unika försäkringar
  3. Lönestatistik för läkare