Hoppa till innehåll

Stadgar

Stadgar Svensk Förening för Palliativ Medicin  

§ 1 

Svensk Förening för Palliativ Medicin (SFPM) är en sammanslutning av läkare och läkarstuderande med intresse för palliativ medicin. 

§ 2 

Föreningens syfte är att främja utvecklingen av palliativ medicin genom: 

  • att verka för utbildning i palliativ medicin inom den medicinska professionen på alla nivåer. 
  • att uppmuntra till, samt främja och bevaka forskning, undervisning och utveckling inom området. 
  • att sprida kunskaper om vad som är förenligt med vetenskap och beprövad erfarenhet inom palliativ vård. 
  • att vara remissinstans i palliativ-medicinska frågor. 
  • att i förekommande fall samråda med andra medlemsföreningar och eller sektioner inom Svenska Läkaresällskapet (SLS) i angränsande ämnesområden. 
  • att befrämja kontakter med nordiska och internationella institutioner inom området. 

Föreningens arbete bedrivs nationellt.  

§ 3 

Föreningen och dess medlemmar vill värna människans inneboende värdighet i livets slutskede och tar avstånd från eutanasi, dvs att aktivt och avsiktligt avsluta patientens liv, och assisterad suicid. 

§ 4 

Medlem som är behörig därtill bör vara medlem i Sveriges läkarförbund. Möjlighet finns även för korresponderande medlemskap utan rösträtt. Styrelsen äger beslut om medlemskap.  

SFPM är en medlemsförening i SLS och medlem i SFPM blir även föreningsanknuten medlem i SLS. 

§ 5 

Föreningens angelägenheter handhas av en styrelse som består av ordförande och sex ledamöter samt två suppleanter. Ordföranden väljes av årsmötet på ett år, omval kan ske två gånger under efter varandra följande år. Övriga ledamöter väljes för en tid av två år på sådant sätt att hälften, tre ledamöter och en suppleant, väljes vid varje årsmöte. 

Styrelsens sammansättning bör återspegla medlemmarnas kön, ålder, basspecialiteter och geografiska spridning. Ledamöterna i styrelsen ska vara läkare. Styrelsen utser inom sig funktionärer, såsom vice ordförande, sekreterare och skattmästare. Vid styrelsemöte ska protokoll föras. 

Förslag till nya ledamöter av styrelsen framlägges av valberedningen på årsmötet. Valberedningen skall bestå av fyra ledamöter som utses av årsmötet för en tid av två år, på sådant sätt att två ledamöter utses vid varje årsmöte.  

Uppgifter om styrelsemedlemmar meddelas SLS omedelbart efter årsmötet. SFPM är medlem i European Association for Palliative Care (EAPC) vilka också meddelas styrelsens sammansättning. 

§ 6 

Styrelsen sammanträder då ordföranden eller minst två ledamöter finner det påkallat, dock minst två gånger per år. Styrelsen är beslutsmässig då minst hälften, dvs fyra ledamöter inklusive ordföranden är närvarande. Vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst. 

§ 7 

Styrelsen beslutar å föreningens vägnar i alla ärenden om vilka ej annorlunda anges i dessa stadgar eller vid senaste årsmöte. Styrelsens förvaltning granskas årligen av en revisor med suppleant, utsedda vid årsmötet. 

§ 8 

Årsmöte hålles varje år före april månads utgång. Verksamhetsåret sammanfaller med kalenderår. Kallelse utfärdas senast fyra veckor före mötet och tillställes föreningens samtliga medlemmar. 

Vid årsmötet skall förekomma: 

a) Val av mötesordförande, mötessekreterare och två protokolljusterare. 

b) Styrelsens årsberättelse samt skattmästarens redovisning. 

c) Föredragande av revisionsberättelse samt fråga om ansvarsfrihet för styrelsen. 

d) Val av ordförande, tre styrelseledamöter och en suppleant. 

e) Revisor och revisorssuppleant utses. 

f) Två ledamöter till valberedningen utses, en av dessa utses till sammankallande. 

g) Fastställande av årsavgift. 

h) Övriga ärenden. 

§ 9 

Föreningen sammanträder till allmänna möten eller extra årsmöte då styrelsen så finner önskvärt eller då minst fem medlemmar – med samtidigt angiven motivering till framställan – hos styrelsen skriftligen anhåller därom. 

§ 10 

Stadgeändring kan endast beslutas på föreningens årsmöte om förslag biträtts av minst två tredjedelar av de röstande. Beslutad ändring i stadgarna träder i kraft sedan Svenska Läkaresällskapet och Sveriges läkarförbund godkänt densamma. 

§ 11 

Medlem erlägger årligen till föreningen av årsmötet fastställd årsavgift. Medlem som ej erlagt årsavgift under två på varandra följande år utesluts ur föreningen.   

Föreningens medlemsregister innehåller namn, adress och e-post. 

Medlemsregistret ska årligen senast den 1 november lämnas till SLS för att medlem ska kunna få nyttja förmåner (se § 15 nedan) och för att föreningens medlemsavgift till SLS samt mandat i SLS fullmäktige ska kunna beräknas. Antal läkarmedlemmar i medlemsföreningen är grund för avgift och mandat. Föreningen ska rapportera in antal läkarmedlemmar i föreningen genom att lämna in medlemsregistret till SLS. Uppgifterna som lämnas ska avse de medlemmar i registret som fanns registrerade den 1 september samma år.  

§ 12 

För att kunna delta i beslut som rör Sveriges läkarförbund skall medlem i föreningen vara medlem i Sveriges läkarförbund.  

§13 

Frågor som SFPM vill föra upp på SLS fullmäktiges dagordning ska sändas till SLS nämnd minst två månader före ordinarie fullmäktigemöte. Beslut i ärende som berör SLS ska snarast delges SLS nämnd genom utdrag ur protokoll från aktuellt möte. 

§ 14 

Föreningen samlar in och behandlar personuppgifter (se § 11) för att bedriva den stadgereglerade verksamheten. Föreningen behandlar personuppgifter för att administrera föreningens angelägenheter, utöva olika aktiviteter, kommunicera med medlemmar samt hantera olika ekonomiska transaktioner. Den lagliga grunden för behandlingen är avtal (dessa stadgar). 

Föreningen behandlar även personuppgifter om medlemmar i andra fall för att informera, föra dialog etc. med medlemmarna i övriga frågor inom ramen för föreningens ändamål. 

§ 15 

Föreningen och SLS har ett samarbete för att skapa nyttor både för föreningen och för medlemmarna i föreningen. Det föreligger därför ett gemensamt personuppgiftsansvar mellan föreningen och SLS rörande föreningens medlemmar. 

De olika rollerna i det gemensamma ansvaret ser ut så här: 

  • SLS behandlar personuppgifter för sina egna ändamål enligt vad som framgår av SLS stadgar. 
  • Föreningen behandlar personuppgifter för sina egna ändamål enligt vad som framgår av stadgarna (se § 14). 

Det gemensamma området där personuppgifter behandlas gemensamt är då föreningen lämnar in sitt medlemsregister till SLS för följande ändamål; 

  • beräkning av avgift till SLS (se § 11 andra stycket), 
  • beräkning av mandat i SLS (se § 11 andra stycket), 
  • när SLS gör kontroll av medlemskap vid ansökan om forskningsanslag och deltagande i aktiviteter samt 
  • när SLS i övrigt informerar om SLS aktiviteter och verksamhet så att föreningsmedlem, som också̊ är föreningsanknuten medlem i SLS, kan utnyttja dessa. 

Föreningen får inte radera personuppgifter förrän skyldigheter gentemot SLS fullgjorts. 

SLS genom sitt kansli är kontaktpunkt för registrerad som vill utöva sina rättigheter både för SLS egna behandling och för den gemensamma behandlingen som beskrivs ovan. Föreningen är kontaktpunkt för sin egen behandling av personuppgifter (se webbsidan för kontaktuppgifter). 

Stadgarna är reviderade vid: 

Årsmötet 24 januari 2003: beslut om tillägg av § 3 

Årsmötet 10 mars 2005: beslut om ändring § 8, ändring till april månad 

Årsmötet 16 mars 2016: beslut om ändring § 2, 4, 5, 10 och tillägg av § 12. 

Årsmötet 13 mars 2024: beslut om ändringar § 2, 4, 5, 9, 11 och tillägg av § 13, 14 och 15. 

Bli medlem i Sveriges läkarförbund
För alla läkare under hela karriären
  1. Trygghet på jobbet
  2. Unika försäkringar
  3. Lönestatistik för läkare