Hoppa till innehåll

Sjukskriven på grund av skada i arbetet

En arbetsskada är:
  • en skada eller sjukdom som har uppkommit på grund av olycksfall eller på annat sätt orsakats av arbetet
  • en skada som har inträffat på väg till eller från arbetet
  • en smittosam sjukdom som har uppkommit på grund av smitta i ett riskyrke, till exempel i arbete vid sjukvårdsinrättning eller annat arbete med att behandla, vårda eller ta hand om personer som är smittförande

Arbetsgivaren har en skyldighet att anmäla arbetsskadan till Försäkringskassan om skadan medför sjukfrånvaro, läkarvård, tandvård, bestående nedsättning av arbetsförmågan, eller innebär andra bestående följder. Skyldigheten gäller även information till skyddsombudet på arbetsplatsen. Försäkringskassan skickar en kopia av varje anmäld arbetsskada till Arbetsmiljöverket för den svenska arbetsmiljö- och arbetsskadestatistiken.

Medarbetaren ska i sin tur ansöka om ersättning från Försäkringskassan, från arbetsskadeförsäkringen.

Om arbetsgivaren har kollektivavtal omfattas medarbetaren även av en extra försäkring, via AFA Försäkring och benämns “Trygghetsförsäkring vid arbetsskada” (TFA). Denna försäkring kan ge ersättning för förlorad inkomst och eventuella kostnader. Olika regler gäller beroende på om du arbetar inom offentlig, privat eller statlig sektor samt om du är egen företagare. Läs mer här!

Tänk på!

Var uppmärksam på orsaken kring sjukskrivningen hos din medlem, att påminna denne om vikten att anmäla arbetsskada på ett korrekt sätt. Här kan du läsa vilka regler som gäller när en medlem drabbats av en arbetsskada, som ett stöd i dialogen mellan dig som förtroendevald och medlem.

Hänvisa gärna medarbetaren till information på Läkarförbundet samt i dialog med oss i Medlemsrådgivningen.

Förbered dig inför motionsskrivandet

Bra jobbat!

Nu har du gått genom hela den teoretiska, förberedande delen inför den fackliga fortsättningskursen. Ett sista självtest är den sista delen, lycka till!