
Välkommen till Svenska skolläkarföreningen
Kalender
SK-kurs Ungdomsmedicin - sista anmälningsdag passerat
SK-kursen i ungdomsmedicin som hålls vecka 42 i Stockholm. Sista ansökningsdag var den 1 maj.
FOKUS FAS 2025
Att se det osynliga – alkoholrelaterade fosterskador i praktiken
Medicinska kontroller och andra arbetsmiljöaspekter i skolläkares arbete
Kursen riktar sig till skolläkare och ST-läkare i skolhälsovård. Kursen anordnas i samarbete med Arbetsmiljöverket.
Svenska Skolläkarföreningen säger JA till mobilfri skola!
”Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet, Ds 2025:9″ har nu varit ute på remiss. SSLF var inte remissinstans men vi har ändå svarat då frågan är av största vikt.
Vill du läsa vårt remissvar så klicka på länkarna nedan.
SBU: Forskningsläget för digitala hälsofrämjande insatser kartlagt
SBU Kartlägger: Digitalt förmedlade hälsofrämjande och förebyggande insatser för barn och unga
Hälsoappar av olika slag kan användas för att främja hälsa och förebygga sjukdomar hos barn och unga. Men det finns fler typer av digitalt förmedlade insatser som syftar till att främja hälsa och förebygga ohälsa. SBU presenterar forskningsläget för dessa i en interaktiv karta, med länkar till vetenskapliga översikter.
De digitala insatsernas effekter har studerats i systematiska översikter som fokuserat på främjande eller förebyggande effekter på levnadsvanor eller fysisk hälsa. Det handlar exempelvis om verktyg som ska stimulera till mer fysisk aktivitet, goda kostvanor eller minskad användning av alkohol, tobak och droger. Översikter om insatser för bättre psykisk hälsa har också ingått i den kartläggning SBU nu presenterar. Ett fåtal översikter om insatser inom andra områden – sexuell hälsa och rättigheter, munhälsa och förebyggande av våld – har också tagits med.
Rapporten visar att digitala insatser används i fritidsmiljöer, skolor, vård och tandvård. Flertalet riktar sig direkt till barn och unga eller till deras vårdnadshavare men kartläggningen har även tagit med digitala insatser som involverar lärare eller vårdpersonal. GIS-system (geografic information system) är också ett slags digitalt verktyg som inkluderats, GIS kan exempelvis ge möjlighet till att kunna följa sjukdomsutbrott i skolor.
Några direkta jämförelser eller bedömningar av hur effektiva olika digitala verktyg och insatser är har dock inte gjorts. Frågan är hur användbar en sammanvägning av resultaten skulle vara. Det handlar i hög grad om vad som passar var och när; i den lilla skolan, i hemmiljöer, i den stora stadens tandvård.
Intervjuer som gjorts med unga om digitala verktyg visar att de oftast önskar att det finns en person bakom den digitala tjänsten.
Rapporten är en del av det stora uppdrag om nationellt hälsoprogram för barn och unga för barn, som Socialstyrelsen håller i.
SBU: Föräldraskapsstöd riktat till föräldrar med komplexa behov och svårigheter har positiv effekt
Föräldraskapsstöd riktat till föräldrar med komplexa behov och svårigheter har en positiv effekt
Översikten visar att föräldraskapsstöd riktat till föräldrar med komplexa behov och svårigheter har en positiv effekt på både negativa och positiva föräldrabeteenden samt på barnets generella psykiska hälsa och utagerande problembeteenden. Detta gäller föräldraskapsstöd riktat till föräldrar med barn upp till tio år. Föräldraskapsstödet tycks vara effektivt även när föräldrar har annan etnisk bakgrund och låg socioekonomisk status.
Vidare visar översikten bland annat på att föräldraskapsstöd som utgår från social inlärningsteori (till exempel programmen Alla barn i centrum och Triple P) har tydligast och starkast effekt.
Rapporten ingår i ett regeringsuppdrag om att göra kunskapssammanställningar om insatser inom socialtjänsten för att främja psykisk hälsa och förebygga ohälsa hos barn och unga.
Prövning av barnets bästa kopplat till marknadsföring av ohälsosam mat – en barnkonsekvensanalys
SSLF har medverkat vid framtagandet av denna rapport som nyligen lanserades.
Vid Almedalsveckan hålls ett seminarium på barnrättstorget om denna barnkonsekvensanalys.
26 juni kl 11.00-11.45. Hur skapar vi en hållbar matmiljö för barn?
https://almedalsveckan.info/rg/almedalsveckan/evenemang-almedalsveckan/2025/469
Barnkonsekvensanalys visar att barns rättigheter hotas av dagens marknadsföring av ohälsosam mat. Enligt FN:s barnrättskommitté ska stater som undertecknat barnkonventionen skydda barns hälsa genom att reglera marknadsföring och tillgång till ohälsosam mat. Dessutom menar FN:s barnrättskommitté att en stat som antagit barnkonventionen bryter mot sina åtaganden om den inte respekterar, skyddar och säkerställer barns rättigheter i samband med företagsverksamhet som påverkar barn. För att kunna säkerställa barns rätt som står skrivet i barnkonventionen behöver Sverige införa regleringar för att begränsa barns exponering för marknadsföring av ohälsosam mat. Detta innebär att ta ansvar för att skydda barn genom att utöka dagens otillräckliga medie- och marknadsföringslagar. Den juridiska bedömningen visar att det är möjligt att införa sådana regleringar i Sverige för att skydda barnens rättigheter.
Var så god! - Användbart verktyget vid remiss för utredning NPF
Vår kassör Michail Theodosiou, skolläkare i Göteborg, överläkare på BUP regional utredningsmottagning, Sahlgrenska Universitetssjukhuset har utvecklat ett verktyg som innehåller digitala versioner av vanliga skattningsskalor som används vid utredning av neuropsykiatriska tillstånd.
Efter ifyllning genereras en sammanfattning med automatisk tolkning utifrån vedertagna gränsvärden. Inga uppgifter sparas – rapporten kan laddas ner som PDF med en QR-kod som innehåller formulärsvaren. QR-koden gör det enklare att digitalisera och införa uppgifterna i journalsystem, exempelvis genom skanning eller inläsning via kamera.
Handledning för användning och bedömning av tillväxtkurvor - av Lars Hagenäs
Här får ni tillgång till den uppdaterade versionen (2025) av ”Tillväxt och kroppslig mognad – en handledning för användning och bedömning av tillväxtkurvor i hälso- och sjukvården för barn och ungdomar”. Den skrevs av Lars Hagenäs, ursprungligen på uppdrag av SKL i samarbete med NEXT-gruppen 2011, men har efter det uppdaterats vid flera tillfällen.
Här får ni nu den uppdaterade version 2025.
Lars Hagenäs är barnläkare och docent i barnendokrinologi och verksam vid Institutionen för kvinnor och barns hälsa, Karolinska Institutet.
Läkemedelsverkets delrapport 1 - Öka kunskapen om användningen av adhd-läkemedel ......
Idag publiceras Läkemedelsverkets delrapport 1 – Öka kunskapen om användningen av adhd-läkemedel med fokus på att främja en jämlik, säker och ändamålsenlig användning.
Nationella riktlinjer 2024: Adhd och autism Prioriteringsstöd till dig som beslutar om resurser i hälso- och sjukvården eller socialtjänsten
Gratis webinarium den 23 maj kl 13-14.30, se info och anmälningslänk nedan:
Själva riktlinjerna finns här: https://www.
socialstyrelsen.se/ globalassets/sharepoint- dokument/artikelkatalog/ nationella-riktlinjer/2024-3- 8958.pdf
Samarbete kring remissvar! Ju fler vi är desto starkare.
Vi har inlett ett samarbete kring remissvar och först ut var ett samarbete med SFBUP, Svensk Förening för Barn- och Ungdomspsykiatri – remissvar på ”Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan, SOU 2025:8″.
Vi är nu också klara med remissvar gällande ”Förbättrat stöd i skolan, SOU 2025:44” , delbetänkande i Elevhälsoutredningen, tillsammans med SFBUP och BLF, Svenska Barnläkarföreningen.
Vi har flera viktiga samarbetspartners som Riksföreningen för skolsköterskor.
OCH! har du som medlem synpunkter på remissvar, tveka inte utan hör av dig till: vetenskapligsekreterare1@skollakarforeningen.com.
Kvalitetsmått EMI nu uppdaterade
Vi och Riksföreningen har nu uppdaterat kvalitetsmåtten för EMI och de går att läsa i en pdf. Klicka!
De ligger sen under ”Dokument”.
Ny utgåva av vår vägledning för vaccination är nu publicerad
En ny utgåva av vår vägledning för vaccination är nu publicerad: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/v/vaccination-av-barn-och-ungdomar–/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vaccinationer-i-skolan/
Länkarna ligger även under ”länkar” på vår hemsida under ”Folkhälsomyndigheten”.
Det är framför allt stycken om vaccination mot tuberkulos som har ändrats i samband med införande i det särskilda programmet. Utöver det har vissa stycken förtydligats vissa, främst utifrån önskemål från barnhälsovården, sett över länkar och tagit bort avsnitt om journalföring och ordination av vaccinationer i slutet av publikationen.
OBS! Sista anmälning dag 1 maj - Se kalendern om SK-kurs Ungdomsmedicin
Dessutom lite information om en ny studie. En ny studie från Australien visar att knappt hälften av australiska ungdomar har en sjukdom eller neuropsykiatriskt tillstånd (dvs långvarigt behov av hälso- och sjukvårdskontakt):
Osman et al ‘Prevalence of noncommunicable diseases and developmental conditions in 5014 Australian adolescents, and their correlations with diet, other lifestyle behaviours and mental health’, Australian and New Zealand Journal of Public Health, p. 100225. doi:10.1016/j.anzjph.2025.100225.
Nu startar Vaccinationsveckan 2025!
Folkhälsomyndigheten (Fohm) skriver att de lyfter vaccinationers roll för jämlik hälsa och för att skydda oss alla mot allvarliga sjukdomar. I samband med veckan uppmärksammar man hur vaccinationer skyddar människor i alla åldrar, och hur barnvaccinationsprogram bidrar till hälsa i hela befolkningen. Vacciner hör till mänsklighetens största framgångar och har sedan 1974 räddat minst 154 miljoner liv.
Folkhälsomyndigheten har denna vecka publicerat två nyheter:
Vaccinationsveckan: Vaccination skyddar liv och hälsa — Folkhälsomyndigheten
Viktigt med skydd mot mässling inför utlandsresor
Under nästa vecka, v 18, publiceras:
Ett nytt avsnitt i Folkhälsomyndighetens Podd Liv & Hälsa, där Tina Crafoord, chef för enheten för vaccinationsprogram, intervjuas
Artiklar på Fohm webbplats finns om arbetet med vaccinationer vid bvc och elevhälsa? EMI
Under veckan publiceraras också inlägg på LinkedIn och Facebook för att lyfta budskap och aktuellt material.
Läs mer om World Immunization Week här
Välkomna att läsa, lyssna och dela vidare!
Frågor: Lina Schollin Ask, Folkhälsomyndigheten, Specialistläkare, barn- och ungdomsmedicin, PhD, Utredare, Enheten för Vaccinationsprogram
phone +4610-205 22 06
Tidiga tecken på cancer hos barn
Bra material från Kunskapsbanken Cancercentrum:
– Alarmsymtom vid misstanke om cancer hos barn och unga (<18 år)
Fler elever i anpassad grundskola - drygt 1,5%
Andelen elever i anpassad grundskola har stadigt ökat de senaste åren sedan 2016–17 och drygt 1,5% av a alla skolpliktiga elever går i anpassad grundskola. I studien noterar Skolverket bland annat att elever tas emot tidigare i anpassad grundskola och andelen pojkar och elever med utländsk bakgrund ökat.
Lindrig intellektuell funktionsnedsättning inte bara en skolfråga.
Ny artikel LT:
Lindrig intellektuell funktionsnedsättning berör många specialiteter
Länkar till våra dokument om patientsäker utredning av LIF:
Utredning av Lindrig intellektuell funktionsnedsättning, Konsensusdokument 2023
a) Skolläkarens uppgift och ansvar
Webbinarie psykolog Eva Tideman om LIF, 7/3-25 - Material som kan rekommenderas
Bedömningsmaterial skolordförråd; Språkens Hus
BIF, Beteendeskattning av intellektuell funktionsnivå
SPSMS SKRIFT ”Språkutveckling och språkstörning” – sid 11, Enligt forskningen har det betydelse i vilken ålder en inflyttad person börjar lära sig det nya landets språk: • Ankomstålder mellan 5 och 8 år ……• Ankomstålder mellan 8 och 11 år ……• Ankomstålder mellan 12 och 15 år……..
Intellektuell funktionsnedsättning – kognitiv ålder
DC: 0-5 Developmental milestones
OBS! Viktig indikator – har barnet/ungdomen klarat nationella proven i åk 3?
Rekommenderar även Rikshandboken – Utvecklingsuppföljning
Rapport från årsmötet 2025
Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket - hur samhället kan främja en hälsosam livsmedelskonsumtion hos barn och unga.
Allt fler barn och unga i Sverige drabbas av hälsobesvär som övervikt, diabetes typ 2 och frätskador på tänder, som kan kopplas till en ohälsosam livsmedelskonsumtion. För att bryta utvecklingen föreslår Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket flera olika åtgärder. Ett förslag är att utreda reglering av marknadsföring av ohälsosamma livsmedel som riktas till barn och unga.
Samhället behöver skapa förutsättningar för dagens barn och unga att äta mer hälsosamt. Det innebär att konsumera mer frukt, grönsaker, fullkorn och fisk. Samtidigt behöver intaget minskas av salt, rött kött, charkprodukter samt energitäta och näringsfattiga livsmedel, som till exempel godis, glass och snacks.
Förslag för en hälsosammare livsmedelskonsumtion bland barn och unga
Fortbildning! Upptäck BLS och SLS webbinarier på Youtube
Svenska Barnläkarföreningen (BLF) i samarbete med SLS arrangerar en serie regelbundet återkommande lunchwebbinarier där BLF med hjälp av sina delföreningar och andra samarbetspartners belyser aktuella barnmedicinska ämnen. Webbinarierna hålls första tisdagen varje månad kl 12.15-13.00.
Man kan också hitta de på Youtube som t ex:
BLF Webbinar – Barnmisshandel genom förfalskning av symtom (BGFS)
SLS Webbinar – Ätstörningar hos barn och ungdomar
BLF Webbinar – Den lilla hjärnans utveckling – med och utan digitala verktyg
SLS Webbinar: Hållbar rörelse för barn och ungdomar
BLF Webbinar – Om ADHD hos barn och ungdomar med fokus på farmakologisk behandling
BLF Webbinar – Ojämlik hälsa för barn i Sverige med utländsk bakgrund
BLF webinar: Barns rätt till hälsa – gäller den för alla barn?
Behandling av anafylaxi / hotande anafylaxi - anpassat till EMI
Vi har gjort ett förslag till er skolläkare på hur vi på skolan, EMI ska agera vid anafylaxi. Dokumentet följer de nya riktlinjerna nedan och har granskats av vår barnallergolog Åsa Borulf, i styrelsen.
Behandling av anafylaxi / hotande anafylaxi – anpassat till EMI
Uppdaterat! - Nationellt vårdprogram ANAFYLAXI
Svensk förening för allergologi, SFFA, har presenterat en omfattande revidering av Nationellt vårdprogrammet för ANAFYLAXI (klicka). Riktlinjerna, bygger på de senaste årens snabba kunskapsutveckling. Huvudsyfte är ÖKAD flexibilitet vid adrenalinbehandling – fler patienter ska behandlas med adrenalin, inte färre. Man vill tydliggöra de diagnostiska kriterierna för anafylaxi samt indikationen för adrenalinbehandling. Arbetsgruppen rekommendera INTE längre rutinmässig steroidbehandling vid akut anafylaxi.
Viktigt vid anafylaxibehandling
o Intramuskulär injektion av adrenalin i låret tidigt i förloppet – den viktigaste åtgärden.
o Vid bronkobstruktion är tidig astmabehandling viktig.
o Liggande med höjd fotända. Vid andningsbesvär/kräkning – sittande med höjd fotända. Hastig uppresning av patienter med anafylaxi kan leda till livshotande blodtrycksfall.
o Antihistamin ges när patienten är stabiliserad.
o Rutinmässig steroidbehandling vid akut anafylaxi rekommenderas inte.
o Optimalt behandlad astma minskar risken för utveckling av svår anafylaxi.
Nikotinfri skoltid - debattartikel SvD av Nils Lundin
Nikotinfri skoltid: Genom att förbjuda all form av nikotinbruk i skolan minskar risken för grupptryck och utforskande. En sådan lagstiftning ger också en signal om att nikotin är skadlig för hälsan och en allvarligt beroendeframkallande drog.
Christopher Gillberg deltar i en sju delar lång podcast för Skolverket
Klicka och ta del av Christopher Gillbergs podcast för Skolverket!
I denna podd möter du Christopher Gillberg som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet om barn och vuxna med olika diagnoser inom NPF. Christopher Gillberg är senior professor och universitetssjukhusöverläkare vid Sahlgrenska Akademin och Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.
Socialstyrelsen publicerar nu reviderade nationella riktlinjer för ätstörningar.
Här hittar du de reviderade nationella riktlinjer för ätstörningar.
Fler behöver få vård och för fler typer av ätstörningar
Ätstörningar kan drabba personer i alla åldrar, från små barn till vuxna. Drygt 200 000 personer i Sverige uppskattas ha en ätstörning. Mest känt är anorexi. Fler drabbas dock av bulimi, hetsätningsstörning och ARFID (undvikande och restriktiv ätstörning). – men idag får inte alla den vård och det stöd de behöver. Dagens vård varierar mycket, såväl mellan som inom regioner. Bristerna gäller särskilt vid hetsätningsstörning och ARFID, men även den mer etablerade vården vid anorexi.
Nyhet! En kunskapsdel för dig som möter personer med ätstörningar. I den presenterar vi rekommendationerna med mer detaljer och stöd för det praktiska arbetet.
I början av nästa år publicerar vi riktlinjerna i ett webbaserat format.
Ytterligare stöd för implementering. Hur ser vården vid ätstörningar ut i din region? Patientexempel som stöd för implementeringen
Stöd till förbättrad övergång mellan barnsjukvård och vuxensjukvård vid ätstörningar
Delrapport 1 och 2 har kommit - Nationellt Hälsoprogram barn och unga
Plan för att ta fram hälsoprogrammet och kartläggning av uppskattade kostnader för nuvarande verksamhet. Delrapport 2 – Nationellt barn- och ungdomshälsoprogram, -0-20 år
Delredovisning om förutsättningar för uppföljning av barns och ungas hälsa och utveckling samt att följa upp och utvärdera det nationella hälsoprogrammet. Delrapport 1 – Nationellt barn- och ungdomshälsoprogram, -0-20 år
Länk – Aktuell information om arbetet med det Nationella barn- och ungdomshälsoprogrammet, -0-20 år
WHO Pocket-bok: Primary health care for children and adolescents
Högsta ekonomiska avkastningen kommer från de tidigaste investeringarna i barn!
Heckman-kurvan visar att den högsta ekonomiska avkastningen kommer från de tidigaste investeringarna i barn, vilket ger en ögonöppnande förståelse för att samhället investerar för mycket pengar i senare utveckling när det ofta är för sent att ge stort värde. Den visar de ekonomiska fördelarna med att investera tidigt och bygga färdighet på färdighet för att ge större framgång för fler barn och ökad produktivitet och minska sociala utgifter för samhället.
Rapport från EUSUHM-kongress i Potsdam 2024
Helka Widengren: Rapport från EUSUHM-kongress (European Union for School and University Health and Medicine) i Potsdam 2024
Vi som representerade Sverige kunde konstatera att Europa som region har stora utmaningar jämfört med Sverige. Bland annat ses följder av lock-down under pandemin med sämre läskunnighet bland de yngre, missade vaccinationer, sämre tandhälsa, ökad frekvens av övervikt samt ökad förekomst av psykisk ohälsa.
Länk till översiktlig information och en kort film från kongressen.
Artiklar som tidigare skrivits och publicerats i pressen! - finns under "Dokument"
Nu kan du hitta många artiklar som representanter för SSLF skrivit under åren. Titta under ”Dokument”.
SBU - kartlagt forskningen om icke-medicinska smittskyddsåtgärder
I en ny rapport presenterar SBU 132 systematiska översikter i en klickbar karta. Kartan visar vilken kunskap som finns, men också att det är svårt att utvärdera effekten av åtgärder under en pandemi.
Rapporten i sig ger inga svar på vilka insatser som visat sig fungera för att begränsa spridningen av virusinfektioner, till exempel covid-19. Men den interaktiva kartan över de översikter som granskats kan användas som ett verktyg vid fortsatt arbete och beslutsfattande.
SBU:s projektledare Karin Wilbe Ramsay förklarar:
– Med hjälp av den interaktiva kartan kan man söka fram och filtrera bland översikter för att få en bild av forskningsresultaten om en viss åtgärd. Dessutom kan man snabbt sortera fram de översikter som är tillförlitligt genomförda och har låg risk för snedvridning.
Till rapporten: Icke-medicinska smittskyddsåtgärder för att minska smittspridning vid pandemier
Kontaktperson och projektledare SBU: Karin Wilbe Ramsay, karin.wilbe.ramsay@sbu.se
FÖRELÄSARPRESENTATIONER SKOLLÄKARDAGARNA 2024
De här presentationerna har vi fått lov att lägg ut på hemsidan. De finns också under ”Dokument / Skolläkardagar”. Fler presentationer kan komma att läggas till.
Valdemar Landgren – Behöver skolan en ny arbetsmiljöinspektion?
Artiklel 1 i ämnet skrivna av Valdemar L, Michail T, m fl
Kristina Tedroff – Sömn, sömnproblematik och behandling med melatonin.
Eva Flygare Wallén – Om hälsa och levnadsvanor hos ungdomar med IF.
Lars Westerström – Om utmattning hos barn.
Sofia Landgren – Folkhälsoarbete ur skolans perspektiv – med betoning på psykisk hälsa
del 1: Ulrika Ådén – Hur går det? Stöd i skolan? Mkt för tidigt födda barn
Viktig vägledning om schemalagda besök i hälsovården för barn och ungdomar; WHO och UNICEF
WHO och UNICEF publicerade under våren 2024 den första i en serie publikationer om schemalagda hälsovårdsbesök som stödjer operationaliseringen av den omfattande agendan för barns och ungdomars hälsa och välbefinnande under de två första decennierna av deras liv.
För att överleva och frodas behöver barn och ungdomar god hälsa, adekvat näring, säker, säker och stödjande ren miljö och möjligheter till tidig inlärning och utbildning, lyhörda relationer och anknytning, och möjligheter till personlig autonomi och självförverkligande.
Vägledningen skisserar logiken och målen för hälsovårdsbesök och föreslår minst 17 schemalagda besök. Dessutom beskriver den de förväntade uppgifterna under en kontakt, tillhandahåller åldersspecifikt innehåll som ska behandlas under varje kontakt, och föreslår åtgärder för att bygga vidare på och maximera befintliga möjligheter och resurser. Vi i styrelsen tolkar vägledningen så att det är läkare som utför fyra hälsokontroller under skoltiden, vid 5–6 år, 8–9 år, 10–14 år samt 15–19 år. (Liksom för 0–4 år).
Vägledning riktar sig i första hand till beslutsfattare och chefer som ansvarar för att utforma och hantera hälso- och välbefinnandetjänster för barn och ungdomar, samt hälso- och sjukvårdsleverantörer.
Klicka på länken så kommer du till WHO:s hemsida och hela publikationen.
Folkhälsomyndigheten - Rekommendationer för en balanserad skärmanvändning bland barn
Rekommendationerna publicerades nu den 2 september och är framtagna på uppdrag av regeringen. Rekommendationerna är helt i linje med de rekommendationer som SSLF var med och tog fram inom ”Kraftsamling”. Syftet är att de ska främja en bättre balans mellan skärmtid och andra viktiga delar i livet som fysisk aktivitet, sömn och andra hälsofrämjande aktiviteter för barn och unga, samt minska exponeringen för olämpligt innehåll.
Rekommendationerna är bland annat att:
- skärmar inte används innan läggdags och att mobiler, surfplatta och liknande lämnas utanför sovrummet under natten.
- digitala medier inte tränger undan sömn, fysisk aktivitet, relationer, måltider och skolarbete. En tumregel är att små barn 2–5 år använder skärm max 1 timme per dygn, barn 6–12 år max 1–2 timmar, och barn 13–18 år max 2–3 timmar.
- åldersgränser följs för till exempel sociala medier och spel.
- föräldrar aktivt styr vilket innehåll barn tar del av, och samtalar om vad barnen gör på digitala medier samt kommer överens om regler för skärmtid.
- föräldrar tänker på att egna skärmvanor också påverkar både samspelet med barnet, och barns skärmvanor.
- barn under 2 år i möjligaste mån inte använder skärm.
Dela med dig av dina erfarenheter och tankar!
Du kan nu dela med dig av erfarenheter och tankar kring:
Nationellt Hälsoprogrammet för barn och unga 0-20 år
samt
Mejla till: vetenskapligsekreterare1@skollakarforeningen.com.
Statistik från Skolverket om särskilt stöd i grundskolan läsåret 2023/24
6,2 procent av eleverna i grundskolan omfattas av ett åtgärdsprogram. Det är en liten ökning jämfört med föregående läsår.
Fler elever får stöd i årskurs 9
Allt för många elever lämnar grundskolan utan godkända betyg. Det är stora skillnader mellan årskurserna. Andelen med åtgärdsprogram ökar per årskurs under låg- och mellanstadiet och i årskurs 6 har 8,2 procent av eleverna åtgärdsprogram. I årskurs 7 minskar antalet åtgärdsprogram till 5,0 procent för att öka till 9,9 procent i årskurs 9. Mönstret har sett ungefär likadant ut de senaste åren.
Fem typer av stödinsatser
I Skolverkets statistik finns uppgifter om fem typer av stödinsatser som kan användas som särskilt stöd; enskild undervisning, särskild undervisningsgrupp, anpassad studiegång samt distansundervisning och annan undervisning.
Särskilt stöd i grundskolan – läsåret 2023/24
Fler pojkar än flickor har ett åtgärdsprogram
Hittills alltid varit en större andel av pojkar än flickor som omfattats av åtgärdsprogram. Nu har könsskillnaden minskat något. Läsåret 2023/24 är det 4,8 procent av alla flickor i grundskolan som omfattas av ett åtgärdsprogram och 7,6 procent av alla pojkar. Största skillnaden mellan flickor och pojkar gäller andelen som får särskilt stöd i särskild undervisningsgrupp.
Rapport från Årsmötet 2024
SKOLLÄKARE - SNART HÄNDER DET SAKER!
Mynak har nyligen redovisat regeringsuppdraget om hur företagshälsovårdens kompetensförsörjning av läkare inom arbetsmedicin kan förbättras, skriver Sveriges läkarförbund på sin hemsida. Sist skriver man:
I likhet med företagshälsovården erbjuds läkare inom skolhälsovården sällan möjlighet till specialiseringstjänstgöring. Ett liknande förslag, med en tydlig huvudman som ansvarar för finansieringen, samordningen och kvalitetssäkringen inom skolhälsovård behöver därför tas fram, säger Sofia Rydgren Stale.
Ett resultat av att vår motion röstades igenom på FUM – vi ska ingå i SLFs Kompetensförsörjningpolicy.
- Läkarförbundet anser att staten ska ta över ansvaret för att samordna och dimensionera ST-tjänster.
- ”I det statliga ansvaret bör det ingå att staten även verkar för att skolorna utbildar specialistläkare i skolhälsovård i den utsträckning som krävs.”
Ny broschyr: ”Ungdomar och suicidkommunikation: Vad pågår på de digitala plattformarna?”
Mediemyndigheten har producerat en ny broschyr: ”Ungdomar och suicidkommunikation: Vad pågår på de digitala plattformarna?” som vänder sig till personal inom primärvård, barn- och ungdomspsykiatri, suicidprevention och skolhälsovård. Den ger fakta och tips om vad man kan tänka på i möte med tonåringar och unga vuxna.
Internet är den centrala arenan för all suicidkommunikation. På nätet finns stöd och hjälp men också destruktiva och självmordsförhärligande sajter. Unga människor kan bära på självmordsplaner som de enbart kommunicerar på nätet, med människor de inte känner.
Mediemyndighetens broschyr bygger huvudsakligen på forskningsöversikten ”Suicidkommunikation på digitala plattformar”, författad av Michael Westerlund från Nationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention, KI.
"A non smoking generation" - om det vita snuset
Sedan 1992 har försäljning av konventionellt snus varit förbjuden inom EU, med undantag från Sverige. EU-kommissionen förbereder en granskning av tobaksregleringar inom unionen och överväga ett eventuellt förbud mot vitt snus. Anledningen till utredningen är den kraftiga ökningen av denna nya nikotinprodukt (som framställs av tobak) sedan den lanserades av tobaksindustrin år 2016. Ett förbud skulle skydda ovärderligt många unga från att börja använda tobak/nikotin eftersom 96 procent av alla tobaksanvändare börjar i tonåren eller ännu tidigare.
TV4 Nyheternas Efter Fem: EU överväger att förbjuda vitt snus
Ett stort kliv är taget! LT: "Skolläkarna kommer med i SLF:s kompetensförsörjningspolicy"
Vår motion gick igenom! Vad innebär det?
- Att Läkarförbundet reviderar: ”Kompetensförsörjningspolicy – förutsättningar för en kompetensförsörjning i balans”, https://slf.se/app/uploads/2021/03/kompetenforsorjningspolicy-2021-1.pdf och inkluderar läkare som arbetar utanför den regionala hälso- och sjukvården.
- Att Läkarförbundet aktivt verkar för att skolornas huvudmän avsätter resurser för att ge skolläkare möjlighet att bli specialister i skolhälsovård.
- Att Läkarförbundet verkar för att lyfta vikten av att specialistkompetens i skolhälsovård rekommenderas vid arbete som skolläkare.
Ingår du i något lokalt /regionalt nätverk för skolläkare?
Vi planerar att sammanställa vilka regionala/lokala skolläkarnätverk som finns i vårt avlånga land och lägga ut den informationen på vår hemsida. Detta som ett led i styrelsens arbete att öka kommunikationen med sina medlemmar och skolläkare, till exempel för att kunna inhämta bredare underlag när vi besvarar remisser. Vi hoppas att en kartläggning även kan möjliggöra ökat samarbete mellan olika nätverken.
Maila uppgifter om ert nätverk samt vem som är samordnare till styrelsesuppleant Jenny Nystedt Read: suppleant3@skollakarforeningen.com
Barnläkarföreningens allmänna rekommendationer om små barn och skärmanvändning
BLF har nyligen lagt ut sina rekommendationer. Klicka på länken och läs.
Debattartikel SvD 5/9-23 - ”Alla elever kan inte nå skolans kunskapskrav” - Gillberg, Fernell, Lindblad, Westerlund
Alla har inte samma förutsättningar att klara kunskapskraven/betygskriterierna i den grundskola som i dag utformats. Läroplanen behöver anpassas, skriver flera debattörer.
Läroplanen måste anpassas till elevers olika kognitiva förutsättningar och det måste bli möjligt att komma in på ett yrkesinriktat gymnasieprogram utan att uppfylla motsvarande teoretiska krav i matematik, svenska och engelska som till ett teoretiskt gymnasieprogram. Läs hela artikeln.
Ja! Skolläkarspecialist kan uppmärksamma alla barn med neurologiska utvecklingsavvikelser i åk 1.
Läs här: Rapport från en FÖRSTUDIE i form av kvalitetsuppföljning i egen kommun. ”Skolläkarspecialistens möjlighet att tidigt identifiera elever med neurologiska utvecklingsavvikelser”. Författare: Anna-Karin Söderström, specialist i skolhälsovård. Förstudien var finansierad av ESF, Europeiska Socialfonden.
LÄS! Studieresa till Finland oktober 2022
Finland har en högklassig skolhälsovård som regleras i både lag och förordning. Skolläkaren ansvarar för de mer omfattande hälsobesöken som sker i årskurs 1, 5 och 8, samt i gymnasiet, i samarbete med hälsovårdaren (ssk). Hälsovårdaren träffar dessutom alla elever med vårdnadshavare i övriga årskurser.
De har:
- Kvalitetsrekommendation för skolhälsovården, inkl elevantal/heltid
- Nationella riktlinjer
- Gemensamt journalsystem med vården
och de ansvarar även för uppföljning inkl läkemedelsförskrivning till elever med ADHD diagnos.
Klicka på länken! Studieresa Finland
Ny rapport från SBU om att flera skolprogram gynnar psykiskt välbefinnande! okt -22
Läs mer ur rapporten: Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar
Flera skolprogram gynnar psykiskt välbefinnande
Program i socioemotionellt lärande (SEL) och mindfulness har positiva effekter på barns och ungdomars förmåga att möta svårigheter, ha goda relationer och hantera känslor. Både elever och lärare upplever att programmen gör skillnad.
SBU:s utvärdering visar att det finns tillförlitliga resultat för att
- SEL-program har positiv effekt på barn och ungdomars sociala och emotionella kompetens samt resiliens
- mindfulness-program förbättrar livskvalitet och resiliens, särskilt för flickor
- barn och ungdomar upplevde att programmen ger ökat psykiskt välbefinnande och förmåga att hantera känslor och relationer
Har du frågor om rapporten? Kontakta projektledare Lotta Ryk på: lotta.ryk@sbu.se eller tel 08-412 32 35
Äntligen något om ENKÄTEN!
”Hitta alla kommunalt anställda skolläkare”
Som ni nog blev varse sökte vi under läsåret 20/21 med ljus och lykta efter alla skolläkare verksamma i kommunala skolor. Totalt hittades 330 skolläkare med den reservationen att en skolläkare kan arbeta i flera kommuner och registreras då flera gånger. Enkätsvar lämnades för varje kommun man arbeta inom.
Sverige är indelat i 21 regioner och 290 kommuner. 87% av kommunerna (252 av 290) svarade att de hade minst en skolläkare. 10 kommuner svarade att de saknar skolläkare – kommunerna låg jämt spritt över landet. 28 kommuner svarade inte alls – ofta mindre kommuner 4 000 elever eller mindre och kommuner i nordligaste Sverige var överrepresenterade. Resultat enkäten.
Även SKR skickade ut en enkät under 2021 och de fick till svar att 89% av kommunerna hade skolläkare.
Bra att veta – Alla kommuner har egna grundskolor. Den minsta kommunen har 1 grundskola och den största 277 grundskolor. Sverige är förhållandevis stort till ytan och relativt glesbefolkat – vi har en skolstruktur med i huvudsak små eller mycket små skolenheter. Drygt hälften av landets grundskolor har färre än 200 elever.
Från SKR:s enkät (som riktade sig till ansvarig för grundskolans elevhälsa på förvaltningsnivå) fick vi bl a veta att mest nöjda med elevhälsans organisation är storstäder och storstadsnära kommuner och minst nöjda är mindre städer, tätorter och landsbygdskommuner. Allra mest positiva, 91%, är kommunerna i sin skattning av rektors tillgång till elevhälsans kompetenser, 91 %. 83 % av kommunerna är ganska eller mycket positiva i sin bedömning när det gäller lärarnas tillgång till elevhälsans kompetenser. Länk till SKR:s hela enkät.
Nationell kraftsamling för ungas psykiska hälsa.
Utifrån publicerade samband mellan psykiska symptom och livsstil eller livsomständigheter föreslår Svenska Läkarsällskapets arbetsgrupp fem konkreta interventioner där vi ser skolan som en viktig arena då man når alla unga i skolåldern
- Regelbunden strukturerad fysisk aktivitet – gärna i anslutning till skoltid.
- Hjälpa unga att nå en balans mellan tid ägnad åt digitala medier och hälsofrämjande aktiviteter.
- “Livskunskapsprogram” som hjälp till ungdomar att stärka självkänslan, hantera stress och skapa positiva förändringar.
- Främja psykisk hälsa i skolmiljön genom att anpassa kunskaps- och betygskrav till ungas utveckling och förutsättningar.
- Satsa på program för tidig upptäckt och stöd till unga med ökad risk för sämre psykisk hälsa.
Läs aktuell information om Kraftsamlingen på Läkarsällskapets hemsida.
Ladda ned ”Sammanfattning & slutsatser” som pdf
- check_circle Trygghet på jobbet
- check_circle Unika försäkringar
- check_circle Lönestatistik för läkare