Hoppa till innehåll

Vänligen notera att vår medlemsservice och medlemsrådgivning kommer att vara otillgängliga från onsdag den 8:e maj kl. 12:00 till måndag den 13:e maj kl. 09:00 på grund av helgdagar. Tack för er förståelse.

Teamarbete och kommunikation i sjukvården

Modern sjukvård kräver samarbete i välfungerande team för att säkerställa en god patientsäkerhet. För att få effektiva team behövs kunskap och förståelse för varandras roller och kunskap om vikten av tydlig kommunikation.

Ett team kan bestå av olika professioner, ibland tillsammans med patient och inom flera olika organisationer. Alla team arbetar under olika villkor. En del verksamheter, exempelvis vårdavdelning eller mottagning kan ha större möjlighet att planera sin vård och sitt teamarbete medan verksamheter som har mer akut karaktär, exempelvis intensivvård och operation, får arbeta i tillfälliga och mer akut tillsatta team.

Inom hälso- och sjukvård förekommer teamarbete inom många olika områden, såväl akuta som mer långsiktigt planerande. Teamarbete kan se ut på olika sätt, det viktiga är att olika figurer kompletterar varandra och samverkan är nyckelfaktor för en personcentrerad vård. Vid akuta situationer sker det fysiskt nära patienten under en kort tid. Raka motsatsen händer exempelvis vid längre rehabiliteringar: där kan samarbete fortsätta under längre tid, inte alltid nödvändigtvis på plats. I detta spektrum varierar patientens deltagande.

Som legitimerad läkare har du ett individuellt ansvar. Andra legitimerade yrkesutövare bär också individuellt ansvar.

Roller på kliniken/i svensk sjukvård/på jobbet

Verksamhetschef
Alla verksamheter i hälso- och sjukvården ska ha en verksamhetschef. Verksamhetschefen är den som har det övergripande ansvaret för verksamheten och för att tillgodose patientens behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet. Det finns inga krav på att verksamhetschef är läkare.

MAL (medicinskt ledningsansvarig läkare)
I uppdraget som MAL ingår ett övergripande ansvar för frågor kopplade till enhetens medicinska verksamhet. Personalens eget yrkesansvar förminskas inte. I uppdraget som MAL ingår frågor kring medicinska rutiner, medicinsk säkerhet och övergripande ansvar för avvikelsehantering.

Handledare
Handledning är en nödvändig del av utbildningstjänster som ST/BT och behöver dokumenteras. Handledare behöver ha olika kompetenser beroende på vem ”adepten” är. Ibland kan BT läkare bli handledare för studenter, till exempel ta reda på vad som gäller just den handledning som du behöver få i din tjänst.

SBAR

Journalföring och överrapportering kring patient ska vara kortfattad och koncis. I Sverige liksom flera andra länder används SBAR som en modell för tydlig kommunikation mellan vårdens professioner.

S – Situation
Situation är kärnan i det som ska förmedlas och ska fungera som en kortfattad ”rubrik” för att fånga mottagarens uppmärksamhet. Här presenterar sändaren sig själv och vem det gäller. ”Ex: Hej, Namn Efternamn, Läkare på akuten, jag behöver diskutera en misstänkt DIAGNOS”.

B – Bakgrund
Bakgrunden beskriver det relevanta för den aktuella situationen. Vid akuta tillfällen hinner man bara beskriva det allra viktigaste. Icke akuta situationer kan innehålla mer information.

A – Aktuell bedömning
Aktuell bedömning beskriver den aktuella situationen som ska förmedlas. Använd gärna ABCDE för att strukturera patienternas vitalstatus. Berätta om eventuella åtgärder och resultat av dessa. Förmedla din bedömning av den aktuella situationen.

R – Rekommendation
Rekommendation eller varför du tagit kontakt och vad mottagaren ska göra. Klargör för dig själv vad mottagaren förväntas göra utifrån det som rapporterats under S, B och A, samt inom vilken tid du anser att det ska göras.

SBAR: Exempel

Nedan finns ett exempel taget från Vårdhandboken på hur SBAR kan användas av professioner inom ett och samma patientfall.

Bli medlem i Sveriges läkarförbund
För alla läkare under hela karriären
  1. Trygghet på jobbet
  2. Unika försäkringar
  3. Lönestatistik för läkare