Hoppa till innehåll

Ersättningsutbetalning till lokalaktiva via kansliet

Vill ni arvodera en ordförande eller förtroendevald lokalt för enstaka timmar eller uppdrag, men känner er osäkra på hur ni ska göra med arbetsgivaravgifter och deklaration?

SYLF centralt erbjuder lokalavdelningarna administrativt stöd med utbetalningar för förlorad arbetsinkomst för era lokalt förtroendevalda. Lokalavdelningen står själva för kostnaden, men slipper personaladministration och deklarationsansvar för den anställde (förtroendevalda).

Hur går ni till väga?

Använd en lokal reseräkning där det framkommer vad arbetstiden gått åt till. Ni kan använda vår mall som finns här. Kontrollera att kostnaden är motsvarande det som överenskommits och följer era lokala riktlinjer och styrdokument. Godkänn kostnaden i enlighet med er egen firmateckning. En generell riktlinje är att den som ska få utbetalningen inte själv ska attestera (gå i god) för kostnaden.

Se till att attesten stämmer och att ni också bifogar ett protokollsutdrag där det framkommit att ni tagit beslut om arvodering.

Skicka protokoll och reseräkning till reserakning@sylf.se. SYLF skickar då en faktura till avdelningen, inklusive sociala avgifter, och handlägger utbetalning samtidigt som övriga utbetalningar från SYLF centralt. Det innebär att en korrekt ansökan inkommit senast den tredje i månaden utbetalas till den vars inkomst ska ersättas senast den 25:e. Fakturan ställs till avdelningen med 30 dagars betalningstid.

Bli medlem i Sveriges läkarförbund
För alla läkare under hela karriären
  1. Trygghet på jobbet
  2. Unika försäkringar
  3. Lönestatistik för läkare