EAR anser att kränkande uttalanden, eller rentav hot, mot läkare från patienter eller anhöriga naturligtvis inte är acceptabelt.

Arbetsgivaren/Vårdgivaren har ett ansvar för att ta sådana händelser på allvar, hantera dem på lämpligt sätt och ge den utsatte läkaren stöd. Ibland kan det vara lämpligt att låta en annan läkare ta över ansvaret för patienten. Detta både av omsorg om den utsatte läkaren och för att kunna tillförsäkra patienten en fortsatt god vård, för vilket en god patient-läkarrelation är en förutsättning.

Publicering av personuppgifter i löpande text på internet är i princip tillåten så länge som publiceringen inte kränker vederböran­des personliga integritet. Om ett uttalande är att anse som kränkande avgörs utifrån en bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet. Där kan även vägas in hur den som uttalandet avser uppfattat publiceringen, men det är inte ensamt avgörande.

Andra regler gäller då uppgifter publiceras på webbplatser som omfattas av yttrande­frihets­­grundlagen, vilket är fallet om webbplatsen har ett utgivnings­bevis från Myndigheten för radio och tv. När publicering omfattas av yttrandefrihetsgrundlagen gäller särskilda regler, bland annat i fråga om juridiskt ansvar för det som publiceras. Den som driver webbplatsen är skyldig att se till att det finns en utgivare. Det är utgivaren som är juridiskt ansvarig för det som publiceras och som kan bli föremål för åtal för yttrande­frihetsbrott som begås genom publiceringen. De brott som utgivaren kan bli ansvarig för som yttrande­frihetsbrott inkluderar bland annat förtal. Processordningen i mål om yttrandefrihets­brott är annorlunda mot i vanliga brottmål och åtal rörande förtal är ovanligt.

För att ett uttalande ska betraktas som förtal i straffrättslig mening krävs för övrigt att det ska vara ägnat att utsätta någon för andras missaktning. Uttalandet måste alltså ha gjorts till andra än den som uppgiften avser. Om en kränkande uppgift inte lämnats till andra personer, utan till exempel i ett privat mejl till den utsatte, kan det istället vara fråga om förolämpning.

Jag har en fråga om mitt medlemskap

Vill du ändra uppgifter i medlemsregistret, ex. byta aktuella kontaktuppgifter, anmäla examen eller byta förening i ditt medlemskap.

Om ditt medlemskap